Hoppa till innehållet

Hyperloop One tar in 440 miljoner – anställer Ubers tidigare finanschef

Det av Elon Musk inspirerade bolaget Hyperloop One har tagit in 440 miljoner kronor i konvertibla lån och anställt Ubers förre finanschef som rådgivare. Hyperloop Ones flygplanssnabba vakuum-tåg planeras att stå klara redan 2020. 

Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.
Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.

Ett av världens största hamnbolag, DP World Group i Dubai, är största investerare när bolaget Hyperloop One tar in 440 miljoner kronor i konvertibel lånefinansiering. Samtidigt sätter sig DP World Groups vd Sultan Ahmed bin Sulayem i bolagets styrelse. Hyperloop One har därmed tagit in totalt 1,4 miljarder kronor (160 miljoner dollar) i kapital, skriver Bloomberg.

Bolaget Hyperloop jobbar på en teknik som ska använda magneter för att skapa en slags snabbtåg som svävar fram i vakuumtuber i samma hastigheter som dagens flygplan. Tekniken är inspirerad av en idé av Elon Musk, mannen bakom elbilsbolaget Tesla.

Att Hyperloop One nu tar in kapital av ett av världens största hamnbolag är av betydelse. Hyperloop One har som plan att ha sina tåg klara för godstransporter redan 2020 för att sedan följas av persontransporter ett år senare. Genom att få in DP World Group skapar möjligheten att få till betydande partnerskap för Hyperloop One.

Läs mer: Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Bolagets vd Rob Lloyd, med en bakgrund från teknikbolaget Cisco, har lagt mycket energi på att hitta en ny finanschef och skapa strategiska partnerskap sedan han anslöt sig till bolaget i fjol. Hyperloop One som undersöker möjligheten att bygga en transportlösning i Sverige jobbar redan med bolag som det franska järnvägsbolaget SNCF och ingenjörsjätten Arup Group.

Nu står det klart att man anställer Ubers förre finanschef Brent Callinicos till rollen som strategisk rådgivare på heltid. Han har även en bakgrund som vice koncernchef, kassör och chefsrevisor på Google.

Foto:

Ubers förre finanschef Brent Callinicos blir Hyperloop Ones nya finanschef.

Uber och Hyperloop har Shervin Pishevar, från riskkapitalbolaget Sherpa Capital, som gemensam investerare. Pishevar är en av Hyperloops medgrundare och är en så kallad observatör i Ubers styrelse.

Som Di Digital tidigare rapporterat tampas bolaget med en juridisk tvist med före detta medarbetare som anklagar bolaget för allt från förtal till brottsligt förvaltande av egendom.

Läs mer: Såpoperan kring Hyperloop One fortsätter


Läs mer om Hyperloop: 

Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kostaFoto:
Vill du komma till Arlanda på tre minuter eller till Helsingfors på under en halvtimme? Nu har Hyperloop One ett kostnadsförslag för att göra det möjligt.

Spektakulär stämning skakar Hyperloop One
Foto:

Transportbolaget Hyperloop One undersöker möjligheten att bygga en hyperloop i Sverige. Nu skakas bolaget av en uppseendeväckande stämning där allt från hängsnaror, överbetalda flickvänner och mobbning finns med.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera