Hoppa till innehållet

I år blir Klarna vårt nya Spotify

Det händer mycket i det digitala affärslivet – miljarder sätts på rull. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz konstaterar att det bland annat är tuffa tider för Spotifys produktchefs privata portfölj – och att sociala medier-drottningen Isabella Löwengrip söker en viss man.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Det rör på sig i Klarna just nu. Tidigare i veckan kom nyheten att Klarnas kapitalrunda på 1 miljard kronor var stängd och färdig. Aktiekursen sköt upp betalbolagets värdering till 32 miljarder kronor.

På torsdagen avslöjade vår reporter Fredrik Björkman att både gamla och nya investerare, som Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, klockmiljardären Filip Tysander, Lundin-familjen och H&M, hängde med i jätterundan. I en intervju med Reuters öppnade även vd:n Sebastian Siemiatkowski upp för en kommande notering.

Läs mer: Ny miljardrunda – så mycket investerar stjärnorna i Klarna

Läs mer: Klarnas vd öppnar för en börsnotering 

Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.

För ett tag sedan spreds en artikel från Financial Times i Mediasverige om hur Dagens Nyheter lyckas med sin digitala affärsmodell. Vi gläds såklart åt våra koncernkollegers framgångar! Klarna var också med på DN:s digitala resa tidigt och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ville 2015 bli nyheternas räddande ängel.

Men vad några noterade är att författaren till FT-artikeln heter Michael Moritz. Samme Michael Moritz som även han kan glädjas till Klarnas värdestegring. Detta då han investerade tidigt i betalbolaget med sitt Sequoia Capital och sitter i styrelsen. Han är Wales rikaste man tack vare en rad andra framgångsrika placeringar. Han var en av de första att investera i Google och tjänade nästan 30 miljarder kronor när Whatsapp såldes till Facebook.

Michael Moritz är även känd för att ha en hårdför stil. Något av det kan man ana i en annan FT-artikel där han lyfter fram kinesernas arbetsmoral som en förebild. Enligt honom jobbar techcheferna där klockan 8-22, och utvecklarna klockan 10-24 och sex till sju dagar i veckan. Vi har tidigare ”brusat” om att Sebastian Siemiatkowski sägs ställa hårda krav på sig själv och andra. Enligt våra källor är dessa två herrar ”väldigt lika”. 

Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.
Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.Foto: Pontus Höök

Nyckelpersonerna kring Spotify har också varit med om en ordentlig värderingsresa och därmed tjänat stora pengar. Vår reporter Sven Carlsson kartlade nyligen hur kretsen kring succébolaget investerar sina pengar i unga teknikbolag. 

För vissa verkar dock avkastningen dröja. Det visar sig att de allra flesta av den inflytelserike produktchefen Gustav Söderströms investeringar har haft en tuff tid på sistone. 

E-handelsplattformen Tictail såldes nyligen till reapris. Modeappen Left or Right har utmanövrerats av Instagram och lagts ned. Watty fick slut på pengar och räddades i sista stund genom ett förvärv. Werlabs har gjort sig av med sin vd. Shim svaldes nyligen av Kry, enligt våra uppgifter efter att ha fått slut på pengar.

Tuffa tider för fem av de sju bolag som Gustav har i portföljen. Det är med andra ord upp till bevis för både Albacross och Digiexam. Kanske kan Gustav Söderström – med sin bakgrund som gruppchef i lumpen över en grupp jägare i Arvidsjaur – leda dem rätt. Han har trots allt en riktig succé bakom sig. Det rör sig om VR-bolaget 13th Lab, som för några år sedan såldes till Facebook-ägda Oculus.

Kolla hela Gustav Söderströms portfölj på Nordic Tech List här.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.
Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.Foto: Jonas Eng

Det var fullsatt i veckan under vårt event Female Founders på Musikaliska i Stockholm. Folk verkade oväntat mingelsugna, möjligen då säsongen just kommit igång. Tunga investerare, startupmänniskor speed-dejtade, knöt kontakter och information (”Jag behöver en ny vd, har du något tips?” ”Vem ska jag prata med för att hitta tio iot-utvecklare?”). Till slut fick vi tyvärr be folk lämna då lokalen skulle stängas.

Vi korade också Årets kvinnliga grundare – Pink Programmings Vanja Tufvesson. Över 2000 röster avgjorde tävlingen. Dock upptäckte vår reporter Miriam Olsson Jeffery (och den som är hjärnan bakom årets Female Founders) under omröstningen att vi hade blivit hackade och fick revidera för det. En risk vi borde ha räknat med i denna sektor.

Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.
Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.Foto: Jesper Frisk

Apropå kvinnliga grundare så tog sociala medier-stjärnan Isabella Löwengrip ett nytt kvoteringsgrepp. Utöver hennes kända blogg har hon idag ett imperium med nio bolag. Nu söker hon tydligen en ny vd för hennes Löwengrip Invest. Förutom att personen hon söker ”behöver vara en skicklig ekonom” söker hon främst en man. Detta då det tydligen saknas män på bolaget idag. Vd:n bör tydligen också vara ”rationell, lugn och stabil” för att han och Isabella ska klicka. 

Isabella Löwengrip hyser tydligen stora ambitioner. ”Jag ska bli världens mäktigaste kvinna”, skriver hon på Linkedin.

I veckan uppmärksammades att Isabella Löwengrip gjort reklam för CBD-olja, enligt P3 Nyheter. Oljan utvinns ur cannabis, men innehåller inget THC och ska därför inte ge något rus. Läkemedelsverket anser ändå att CBD är ett läkemedel och förbjöd försäljningen i fjol. Nu pågår det en rättsprocess om saken.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera