Hoppa till innehållet

I år blir Klarna vårt nya Spotify

Det händer mycket i det digitala affärslivet – miljarder sätts på rull. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz konstaterar att det bland annat är tuffa tider för Spotifys produktchefs privata portfölj – och att sociala medier-drottningen Isabella Löwengrip söker en viss man.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Det rör på sig i Klarna just nu. Tidigare i veckan kom nyheten att Klarnas kapitalrunda på 1 miljard kronor var stängd och färdig. Aktiekursen sköt upp betalbolagets värdering till 32 miljarder kronor.

På torsdagen avslöjade vår reporter Fredrik Björkman att både gamla och nya investerare, som Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, klockmiljardären Filip Tysander, Lundin-familjen och H&M, hängde med i jätterundan. I en intervju med Reuters öppnade även vd:n Sebastian Siemiatkowski upp för en kommande notering.

Läs mer: Ny miljardrunda – så mycket investerar stjärnorna i Klarna

Läs mer: Klarnas vd öppnar för en börsnotering 

Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.

För ett tag sedan spreds en artikel från Financial Times i Mediasverige om hur Dagens Nyheter lyckas med sin digitala affärsmodell. Vi gläds såklart åt våra koncernkollegers framgångar! Klarna var också med på DN:s digitala resa tidigt och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ville 2015 bli nyheternas räddande ängel.

Men vad några noterade är att författaren till FT-artikeln heter Michael Moritz. Samme Michael Moritz som även han kan glädjas till Klarnas värdestegring. Detta då han investerade tidigt i betalbolaget med sitt Sequoia Capital och sitter i styrelsen. Han är Wales rikaste man tack vare en rad andra framgångsrika placeringar. Han var en av de första att investera i Google och tjänade nästan 30 miljarder kronor när Whatsapp såldes till Facebook.

Michael Moritz är även känd för att ha en hårdför stil. Något av det kan man ana i en annan FT-artikel där han lyfter fram kinesernas arbetsmoral som en förebild. Enligt honom jobbar techcheferna där klockan 8-22, och utvecklarna klockan 10-24 och sex till sju dagar i veckan. Vi har tidigare ”brusat” om att Sebastian Siemiatkowski sägs ställa hårda krav på sig själv och andra. Enligt våra källor är dessa två herrar ”väldigt lika”. 

Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.
Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.Foto: Pontus Höök

Nyckelpersonerna kring Spotify har också varit med om en ordentlig värderingsresa och därmed tjänat stora pengar. Vår reporter Sven Carlsson kartlade nyligen hur kretsen kring succébolaget investerar sina pengar i unga teknikbolag. 

För vissa verkar dock avkastningen dröja. Det visar sig att de allra flesta av den inflytelserike produktchefen Gustav Söderströms investeringar har haft en tuff tid på sistone. 

E-handelsplattformen Tictail såldes nyligen till reapris. Modeappen Left or Right har utmanövrerats av Instagram och lagts ned. Watty fick slut på pengar och räddades i sista stund genom ett förvärv. Werlabs har gjort sig av med sin vd. Shim svaldes nyligen av Kry, enligt våra uppgifter efter att ha fått slut på pengar.

Tuffa tider för fem av de sju bolag som Gustav har i portföljen. Det är med andra ord upp till bevis för både Albacross och Digiexam. Kanske kan Gustav Söderström – med sin bakgrund som gruppchef i lumpen över en grupp jägare i Arvidsjaur – leda dem rätt. Han har trots allt en riktig succé bakom sig. Det rör sig om VR-bolaget 13th Lab, som för några år sedan såldes till Facebook-ägda Oculus.

Kolla hela Gustav Söderströms portfölj på Nordic Tech List här.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.
Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.Foto: Jonas Eng

Det var fullsatt i veckan under vårt event Female Founders på Musikaliska i Stockholm. Folk verkade oväntat mingelsugna, möjligen då säsongen just kommit igång. Tunga investerare, startupmänniskor speed-dejtade, knöt kontakter och information (”Jag behöver en ny vd, har du något tips?” ”Vem ska jag prata med för att hitta tio iot-utvecklare?”). Till slut fick vi tyvärr be folk lämna då lokalen skulle stängas.

Vi korade också Årets kvinnliga grundare – Pink Programmings Vanja Tufvesson. Över 2000 röster avgjorde tävlingen. Dock upptäckte vår reporter Miriam Olsson Jeffery (och den som är hjärnan bakom årets Female Founders) under omröstningen att vi hade blivit hackade och fick revidera för det. En risk vi borde ha räknat med i denna sektor.

Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.
Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.Foto: Jesper Frisk

Apropå kvinnliga grundare så tog sociala medier-stjärnan Isabella Löwengrip ett nytt kvoteringsgrepp. Utöver hennes kända blogg har hon idag ett imperium med nio bolag. Nu söker hon tydligen en ny vd för hennes Löwengrip Invest. Förutom att personen hon söker ”behöver vara en skicklig ekonom” söker hon främst en man. Detta då det tydligen saknas män på bolaget idag. Vd:n bör tydligen också vara ”rationell, lugn och stabil” för att han och Isabella ska klicka. 

Isabella Löwengrip hyser tydligen stora ambitioner. ”Jag ska bli världens mäktigaste kvinna”, skriver hon på Linkedin.

I veckan uppmärksammades att Isabella Löwengrip gjort reklam för CBD-olja, enligt P3 Nyheter. Oljan utvinns ur cannabis, men innehåller inget THC och ska därför inte ge något rus. Läkemedelsverket anser ändå att CBD är ett läkemedel och förbjöd försäljningen i fjol. Nu pågår det en rättsprocess om saken.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera