Hoppa till innehållet

”I båten finns inget jäkla virus” – fiskesuccé rekordsäljer och expanderar

Från en liten källare på Södermalm till ett sprillans nytt e-handelslager. Söder Sportfiske har vuxit tiofaldigt på ett decennium och sålde i fjol för över 100 miljoner kronor. Nu är man redo att blöta krokarna i fler länder.

Nicklas Jonsson, vd, och Henrik Sandahl, butikschef, på Söder Sportfiske efter en lyckad fisketur.
Nicklas Jonsson, vd, och Henrik Sandahl, butikschef, på Söder Sportfiske efter en lyckad fisketur.Foto: Privat

Sportfiske är ett av svenskarnas största fritidsintresse. Varje år vallfärdar hundratusentals fisketokar till sjöar, älvar, åar och havet, med spön och draglådor i högsta hugg.

Kring den materialslukande hobbyn har flera starka varumärken vuxit fram.

Ett av de största i Sverige är Söder Sportfiske. Som namnet antyder började verksamheten med en butik på Södermalm i Stockholm. Den finns kvar – och växer än. 

Men e-handeln växer betydligt snabbare och står nu för 80 procent av Söder Sportfiskes försäljning som har mer än tiofaldigats det senaste decenniet. I fjol landade omsättningen enligt preliminära siffror på 104,5 Mkr med ett resultat på omkring 11 Mkr. 

När vi drog igång satt jag nere i en källare med en takhöjd på 185 cm och lysrörsbelysning och packade varor

Även 2020 ser tillväxten ut att fortsätta.

”Det är något vi är väldigt ödmjuka inför, men det känns verkligen som att utomhusaktiviteter lyfts av corona. Folk vill inte sitta inne nu. Man vill vara ute i friska luften och då finns det inget bättre ställe än att vara på sjön. För i båten finns inget jäkla virus”, säger Nicklas Jonsson som är vd och delägare på Söder Sportfiske.

Hittills i april har webbshoppen vuxit med över 50 procent.

Nu är bolaget också redo att blöta krokarna utanför Sverige och har därför smyglanserat en engelskspråkig sajt som vänder sig till bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Tyskland.

”Vi säljer redan till utlandet för 10 miljoner kronor per år på vår svenska sajt. När vi nu har skapat ett nytt varumärke och översätter allt till engelska finns det inte en chans att vår konvertering inte kommer att gå upp”, säger Nicklas Jonsson.

Läs även: Sportfiskeindustrin håvar in pengar

Det som talar för sportfiske som e-handelsnisch är bland annat kunderna är insatta, att returgraderna är låga och att att det som säljs ofta är förbrukningsvaror: linor går av, krokar blir slöa och drag kastas bort.

Sammanlagt jobbar nu 35 personer på Söder Sportfiske. När Nicklas Jonsson kom år 2010 in var de två, och omsättningen låg på drygt 6 miljoner kronor.

”Sportfiskebranschen är väldigt hobbydriven. Man startar inte en butik för att bli rik utan att för att man älskar att fiska. Men jag förstod också ganska snabbt att, 'oj, det här kan bli något stort'. Jag har knappt hunnit tänka efter under de här 10 åren för vi har haft så snabb tillväxt, utan vi har bara kört på”, säger han.

Jag såg ett bolag med ett brutalt starkt varumärke och plattform

Då för 10 år sedan sålde webbshoppen för några hundratusen kronor årligen, främst till finska kunder.

”När vi drog igång satt jag nere i en källare med en takhöjd på 185 cm och lysrörsbelysning och packade varor som jag lämnade hos posten. Sedan har vi steg för steg ätit oss igenom nya närliggande lokaler. Först tog vi över ett ett gammalt cykelskjul och sedan en elektriker”, säger Nicklas Jonsson.

Nu har Söder Sportfiske vuxit så mycket att de har separerat e-handeln och butiken. I Årsta i Stockholm ligger det nya lagret, kombinerat med ett kontor, och där jobbar nu omkring 25 personer med plock och lager. 

En av delägarna i Söder Sportfiske är Petter Hedborg, som till vardags är vd för bolaget fintechbolaget Modular Finance som bland annat ligger bakom ägardatatjänsten Holdings.

Det var 2018 som han investerade tillsammans med investmentbolaget Rite Ventures

”Jag såg ett bolag med ett brutalt starkt varumärke och plattform”, säger han.

Målet var inställt på en internationalisering och en satsning på egna produkter under ett eget varumärke. Båda de bitarna är nu igång.

”Nu har vi också ett sprillans nytt och stort e-handelslager och har förutsättningarna att trycka på gasknappen”, säger Petter Hedborg.

Petter Hedborg, delägare i Söder Sportfiske, med en gädda. Till vardags driver han fintechbolaget Modular Finance.
Petter Hedborg, delägare i Söder Sportfiske, med en gädda. Till vardags driver han fintechbolaget Modular Finance.Foto: Privat

Läs mer: Techprofil håvar in sportfiskebutik till portföljen

En fördel när man nu på allvar ger sig in i kampen om de europeiska kunderna är att Söder Sportfiske redan har gjort sig ett namn på kontinenten, konstaterar vd:n Nicklas Jonsson.

”Vi har ett oslagbart sortiment för predatorfiske, alltså fiske efter gädda, abborre och gös. Är du en riktigt predatorfiskeintresserad tysk så känner du till vårt varumärke.”

Ett av skälen till det är bolagets videoproduktioner med fisketävlingar som läggs upp på Youtube och får tiotusentals eller hundratusentals visningar. 

”Det är många i utlandet som tittar på Pike Fight textat på engelska”, säger Niclas Jonsson och berättar att en film kan kosta miljonbelopp att spela in.

”Det gäller att samordna 30 personer vid ett visst datum och är fisket dåligt då så är det så”, säger han.

Förutom engelska ska nästa produktion att vara textad även på franska, tyska och polska.

”Egenproducerad film är något vi ska satsa ännu mer på”, säger han.

Läs även: Så blev ”H&M för konst” Sveriges mest lönsamma e-handel

Läs även: Fyra trender som kommer att prägla e-handeln 2020

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera