Sportfiske är ett av svenskarnas största fritidsintresse. Varje år vallfärdar hundratusentals fisketokar till sjöar, älvar, åar och havet, med spön och draglådor i högsta hugg.
Kring den materialslukande hobbyn har flera starka varumärken vuxit fram.
Ett av de största i Sverige är Söder Sportfiske. Som namnet antyder började verksamheten med en butik på Södermalm i Stockholm. Den finns kvar – och växer än.
Men e-handeln växer betydligt snabbare och står nu för 80 procent av Söder Sportfiskes försäljning som har mer än tiofaldigats det senaste decenniet. I fjol landade omsättningen enligt preliminära siffror på 104,5 Mkr med ett resultat på omkring 11 Mkr.
När vi drog igång satt jag nere i en källare med en takhöjd på 185 cm och lysrörsbelysning och packade varor
Även 2020 ser tillväxten ut att fortsätta.
”Det är något vi är väldigt ödmjuka inför, men det känns verkligen som att utomhusaktiviteter lyfts av corona. Folk vill inte sitta inne nu. Man vill vara ute i friska luften och då finns det inget bättre ställe än att vara på sjön. För i båten finns inget jäkla virus”, säger Nicklas Jonsson som är vd och delägare på Söder Sportfiske.
Hittills i april har webbshoppen vuxit med över 50 procent.
Nu är bolaget också redo att blöta krokarna utanför Sverige och har därför smyglanserat en engelskspråkig sajt som vänder sig till bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Tyskland.
”Vi säljer redan till utlandet för 10 miljoner kronor per år på vår svenska sajt. När vi nu har skapat ett nytt varumärke och översätter allt till engelska finns det inte en chans att vår konvertering inte kommer att gå upp”, säger Nicklas Jonsson.
Läs även: Sportfiskeindustrin håvar in pengar
Det som talar för sportfiske som e-handelsnisch är bland annat kunderna är insatta, att returgraderna är låga och att att det som säljs ofta är förbrukningsvaror: linor går av, krokar blir slöa och drag kastas bort.
Sammanlagt jobbar nu 35 personer på Söder Sportfiske. När Nicklas Jonsson kom år 2010 in var de två, och omsättningen låg på drygt 6 miljoner kronor.
”Sportfiskebranschen är väldigt hobbydriven. Man startar inte en butik för att bli rik utan att för att man älskar att fiska. Men jag förstod också ganska snabbt att, 'oj, det här kan bli något stort'. Jag har knappt hunnit tänka efter under de här 10 åren för vi har haft så snabb tillväxt, utan vi har bara kört på”, säger han.
Jag såg ett bolag med ett brutalt starkt varumärke och plattform
Då för 10 år sedan sålde webbshoppen för några hundratusen kronor årligen, främst till finska kunder.
”När vi drog igång satt jag nere i en källare med en takhöjd på 185 cm och lysrörsbelysning och packade varor som jag lämnade hos posten. Sedan har vi steg för steg ätit oss igenom nya närliggande lokaler. Först tog vi över ett ett gammalt cykelskjul och sedan en elektriker”, säger Nicklas Jonsson.
Nu har Söder Sportfiske vuxit så mycket att de har separerat e-handeln och butiken. I Årsta i Stockholm ligger det nya lagret, kombinerat med ett kontor, och där jobbar nu omkring 25 personer med plock och lager.
En av delägarna i Söder Sportfiske är Petter Hedborg, som till vardags är vd för bolaget fintechbolaget Modular Finance som bland annat ligger bakom ägardatatjänsten Holdings.
Det var 2018 som han investerade tillsammans med investmentbolaget Rite Ventures.
”Jag såg ett bolag med ett brutalt starkt varumärke och plattform”, säger han.
Målet var inställt på en internationalisering och en satsning på egna produkter under ett eget varumärke. Båda de bitarna är nu igång.
”Nu har vi också ett sprillans nytt och stort e-handelslager och har förutsättningarna att trycka på gasknappen”, säger Petter Hedborg.
Läs mer: Techprofil håvar in sportfiskebutik till portföljen
En fördel när man nu på allvar ger sig in i kampen om de europeiska kunderna är att Söder Sportfiske redan har gjort sig ett namn på kontinenten, konstaterar vd:n Nicklas Jonsson.
”Vi har ett oslagbart sortiment för predatorfiske, alltså fiske efter gädda, abborre och gös. Är du en riktigt predatorfiskeintresserad tysk så känner du till vårt varumärke.”
Ett av skälen till det är bolagets videoproduktioner med fisketävlingar som läggs upp på Youtube och får tiotusentals eller hundratusentals visningar.
”Det är många i utlandet som tittar på Pike Fight textat på engelska”, säger Niclas Jonsson och berättar att en film kan kosta miljonbelopp att spela in.
”Det gäller att samordna 30 personer vid ett visst datum och är fisket dåligt då så är det så”, säger han.
Förutom engelska ska nästa produktion att vara textad även på franska, tyska och polska.
”Egenproducerad film är något vi ska satsa ännu mer på”, säger han.
Läs även: Så blev ”H&M för konst” Sveriges mest lönsamma e-handel