Hoppa till innehållet

I Googles bil ska föraren kunna sova i baksätet

Google-bolaget Waymo ser en framtid där människor aldrig kör bil – utan bara är passagerare. ”Waymo är föraren från början till slut”, säger vd:n John Krafcik på scen i Lissabon.

John Krafcik är vd för Waymo, som just nu tvistar med Google om teknik en tidigare anställd kan ha stulit.
John Krafcik är vd för Waymo, som just nu tvistar med Google om teknik en tidigare anställd kan ha stulit.Foto: Sven Carlsson

Waymo utvecklar inte delvis automatiserad transport, utan om fordon som kör sig själva helt och hållet. På en skärm för passagerarna se vad bilens system gör och varför.

Det säger Google-bolagets vd på scen under techkonferensen Web Summit i Lissabon.

”Waymo är föraren från början till slut. Du kommer inte behöva ta över. Du kommer inte behöva sitta i förarsätet alls”, säger John Krafcik, som tidigare varit vd för Hyundai.

Waymo började som ett projekt inom Google 2009. Sedan ett år kallar sig Waymo för ett fristående företag.

Det är från Waymo som den tidigare Google-anställda Anthony Levandowski anklagas ha stulit affärshemligheter. Levandowski arbetar numera på Uber, som tvistar i rätten med Waymo om den påstådda stölden.

Läs mer: Här åker Di Digital en Uber-Volvo

Waymo har velat ha motsvarande 8 miljarder kronor för att förlikas i målet.

Waymos vd nämnde inte miljardtvisten med Uber på scen i Lissabon. I stället handlade det om Waymos helt självkörande bilar, som hittills ska ha testkört fler än 5 miljoner kilometer på offentliga vägar i USA.

Visionen är en förare som aldrig blir full, trött eller distraherad, säger John Krafcik.

”Vår roll kommer att skifta från förare till passagerare på heltid. Det innebär att vi får skapa nya vanor och normer för hur passagerarna interagerar med bilen”, säger Waymos vd.

Läs mer: Fem problem Ubers nya vd måste lösa

Han ser en framtid där bilresenärer delar på fordon och där resetiden kan utnyttjas till vardagssysslor.

”Man kan ha bilarna så länge man vill – under en vecka eller en hel dag. En kanske passar som matsal, en annan för att sova eller flytta sina möbler till ett nytt hem.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera