Hoppa till innehållet

”I Silicon Valley är alla invandrare”

Kaveh Rostampor är född i Iran, uppvuxen i en förort till Stockholm och flyttade till Silicon Valley 2013. ”Jag är en invandrare som är inne i finrummen”, säger han.

Kaveh Rostampor flyttade till San Francisco 2013. Han sitter i flera styrelser utöver hans jobb som chef för Meltwaters verksamhet i Nord- och Sydamerika.
Kaveh Rostampor flyttade till San Francisco 2013. Han sitter i flera styrelser utöver hans jobb som chef för Meltwaters verksamhet i Nord- och Sydamerika.

(Di Digital/Kalifornien) Kaveh Rostampor beskriver sig själv som en kampsportare som har byggt upp ett mjukvarubolag och på senare tid börjat rycka in som ”seriös styrelsegubbe”.

Han var, som ung och nyutexaminerad från ekonomiutbildningen vid Uppsala universitet, med och startade upp den norska mediebevakningsstjänsten Meltwaters verksamhet i Stockholm 2005. Åren efter det tog han verksamheten till Danmark och Finland. Ett tag bodde han i New York och 2013 flyttade han till San Francisco.

I dag är han chef för Meltwaters verksamhet i Nord- och Sydamerika, och för några månader sedan flyttade han med familjen från San Francisco till Los Angeles. Vid sidan om jobbet sitter han också i några styrelser, till i exempel i undersökningsbolaget Cint, och har gjort ängelinvesteringar i sex-sju startupbolag – alla inom software-as-a-service. 

Jag brinner för fler svartskallar i svenska styrelser.

Meltwater har i dag 2 000 anställda på 55 kontor runtom i världen, och Kaveh Rostampor har 700 av dem i sin organisation. I Los Angeles har bolaget 40 anställda och kommer att rekrytera ytterligare 10-20 personer under 2020. Hur stor omsättning man har är inget han vill dela med sig av, men det handlar om flera miljarder kronor.

Under intervjun återkommer Kaveh Rostampor flera gånger till vilken kompetens han tycker att svenska företag går miste om när de inte tar till vara på invandrares erfarenheter. Själv kom han som flykting från Iran till Sverige när han var sex år, växte upp i Stockholmsförorten Haninge och har varit flerfaldig svensk mästare i Taekwondo.”

”19-20 procent av Sveriges befolkning är invandrare, men de är inte representerade på samma sätt som här i Kalifornien. Där finns det något att lära sig av techbolagen tycker jag”, säger Kaveh Rostampor.

Läs också: Techbolag tar täten – har över 75 nationaliteter på kontoret 

Han beskriver sig själv som en ”invandrare som är inne i finrummen”. 

”Jag brinner för fler 'svartskallar' i svenska styrelser och sådana som mig finns ju knappt i styrelserummen på större svenska bolag. Sverige förlorar så sjukt mycket på det”, säger han.

Runt 35 procent av invånarna i techmeckats centrum San Francisco är invandrare. Av dem har 22 procent flyttat hit under det senaste decenniet. 

”I Silicon Valley är alla invandrare”, säger Kaveh Rostampor.

Hälften av alla enhörningsbolag i USA – det vill säga företag som har en värdering på över 1 miljard dollar – är startade av invandrare, enligt siffror han har hört från en studie som gjordes 2018 av USA:s nationella stiftelse för amerikansk policy, NFAP. 70 procent har också personer i ledningsgruppen som är invandrare.

Han jämför med Sverige och säger att han tycker att det är enklare att vara invandrare i USA än i Sverige. Trots att han känner sig helt svensk.

”Kanske är det för att det är så många invandrare här och om du bryter på engelska är det ingen som frågar var du är ifrån. Det är ingen som bryr sig om det”, säger Kaveh Rostampor. 

Läs också: Usel mångfald i storbolagens styrelserum: ”Vita manliga kotterier”

I delar av USA är det tydligt hur talang inte beror på landsgränser, kultur, religion och olika bakgrund, tycker han. Bolagens globala fokus från dag ett attraherar en bredare målgrupp av kandidater.

”Mångfalden i Silicon Valley har resulterat i att man lyckats förändra gamla affärsmodeller och bygga bolag som förändrar världen samtidigt som de skapar enorma ekonomiska värden”, säger Kaveh Rostampor.

Men i Silicon Valley och San Francisco finns det dock en likriktning på andra sätt, i och med att många jobbar inom techsfären och ofta pratar om samma saker. Det var också en av anledningarna till att han tog steget och flyttade till Los Angeles. 

En annan anledning är att det är dyrt att bo i San Francisco och att anställa där. Det är också svårt att hålla kvar utvecklare under någon längre tid. Därför har Meltwater valt att fortsätta utöka sin verksamhet i Los Angeles, även om huvudkontoret i San Francisco med 150 anställda kommer att finnas kvar. 

Och även om San Francisco har ett öppet klimat för invandrare från olika länder och kulturer har staden andra utmaningar.

”Ett stort problem är att det finns så många uteliggare i en stad som där så många har finansiella resurser. Samhället ska ta hand om sina svaga”, säger Kaveh Rostampor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera