Hoppa till innehållet

IBM växlar upp AI-racet med MIT

Strävan bland techjättarna att få fram de bästa lösningarna med hjälp av artificiell intelligens växer i omfång. Nu startar IBM ett nytt AI-labb tillsammans med MIT.

Virginia Rometty är vd på IBM.
Virginia Rometty är vd på IBM.Foto: Joey Abrait.

IBM kommer att inrätta ett labb för artificiell intelligens i samarbete med toppuniversitetet Massachusetts Institute of Technology, MIT.

IBM:s åtagande i satsningen involverar egna superdatorn Watson så väl som en investering på 240 miljoner dollar, motsvarande 1,9 miljarder kronor. Detta belopp kommer att plöjas ned under de närmaste tio åren.

Läs även: Superdatorn Watson imponerar på SXSW

Målet med partnerskapet och labbet är flera. De inkluderar allt ifrån utveckling av artificiell intelligens för hårdvara, mjukvara och algoritmer, så väl som dess applicering på ett antal industrier. Exempel som nämns är hälso- och sjukvård och cybersäkerhet.

Totalt kommer hundra forskare, professorer och studenter att jobba vid labbet, heter det i ett pressmeddelande.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera