Hoppa till innehållet

IBM-topp: Blockchain kan påverka världens matsvinn

Techjätten IBM har påbörjat en rad projekt som bygger på blockkedjeteknik. Veteranen Marie L. Wieck leder arbetet för flera av dem. ”Jag har aldrig sett någonting med samma förändringspotential”, säger hon.

Marie L. Wieck
Marie L. WieckFoto: Photographer: Katharine Andriotis

Marie L. Wieck har arbetat på IBM i över 25 år och de senaste fem åren har hon varit inblandad i bolagets blockchain-projekt. I februari i fjol klev hon in som chef över bolagets medverkan i Hyperledger. Hyperledger är ett samarbete med öppen källkod som skapats för att främja blockkedjetekniker som sträcker sig över flera branscher. IBM är en av projektets största medlemmar.

”Jag har arbetat inom tech under en lång tid och jag har aldrig sett någonting med samma förändringspotential sedan man började prata om att göra affärer på nätet. Internet förändrade hur vi fick tag i information, det här förändrar hur vi delar informationen i realtid. Tidigare har det mest varit punkt till punkt, nu kan du ha ett brett samarbete med hela ekosystemet på en och samma gång”, säger Marie L. Wieck.

Blockkedjetekniken kom först på tapeten i och med lanseringen av kryptovalutor som bitcoin. Det var även inom finans som IBM började sin forskning, men bolaget har sedan differentierat sig. 

”På grund av blockkedjan ursprung i kryptovalutor trodde vi till en början att det var mestadels för utvecklingen av våra finansiella transaktionssystem. Vad vi fann var att det är mycket intressantare när tekniken används i förändringen av andra projekt”, säger hon. 

Blockchainchefen lyfter bland annat världens matsvinn som ett problem där blockkedjan kan komma till hjälp. Enlige Marie L. Wieck är det specifikt i värdekedjan som den kan användas för att effektivisera produktionen och logistiken.

”Om man tar livsmedelskedjan som ett exempel, där uppskattas det att 30 procent blir matsvinn. Om man tar bort ineffektiviteten, friktionen och ibland även mellanhanden i värdekedjan sparar man tid och bör därmed även minska avfallet. Om du kan förbättra det avfallet marginellt kan det få stor inverkan”, säger hon.

Läs även: Skogskodarna ska hjälpa bolag med blockkedjan

För slutkonsumenten finns det även fördelar med blockkedjan, men precis som med mycket annan teknik så ska den enligt Marie L. Wieck helst inte vara påtaglig. 

”Framgången är att slutkonsumenten inte vet om att de använder blockkedjan, precis som i ett fordon ska den finnas utom synhåll under huven. Men sen kan den ha en direkt inverkan för att ge mer synlighet till var varorna kommer ifrån och hur väl de matchar mina värderingar för ekologiskt, fair trade och så vidare.”

Marie L. Wieck medverkar på Di:s blockchain-konferens den 13 november i Stockholm. Där kommer hon att prata om de utmaningar man har haft på IBM och lärdomar från att ha arbetet inom en rad blockkedjeprojekt inom bland annat e-hälsa och livsmedel.  

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera