Hoppa till innehållet

Ica planerar matkassedödare

Livsmedelsjätten Ica planerar en helt ny typ av lösning för matkassar på nätet. ”Vi vet ingen annan som gör något liknande”, säger Mats Munther, chef för affärsutveckling på Ica Sverige.

Mats Munther, chef för affärsutveckling på ICA Sverige.
Mats Munther, chef för affärsutveckling på ICA Sverige.

Matkasssar på nätet har blivit en miljardindustri i Sverige. De två största bolagen, Linas Matkasse och Mathem, omsatte i fjol tillsammans runt 1,7 miljarder kronor och tillväxten ser ut att fortsätta även i år.

Läs mer: Mathem på väg ikapp Linas Matkasse

Matvarujätten Ica har legat i bakvattnet både vad gäller ehandel och matkassar. Men nu håller bolaget på att ta fram en lösning som kan kasta om styrkeförhållandena. Ica planerar att koppla ihop en receptsajt med bolagets ehandel, enligt Mats Munther, affärsutvecklingschef för Ica Sverige.

”Vi tittar på en lösning som gör att man kan klicka ned ett helt recept i varukorgen”, säger han.

Lösningen skulle göra det möjligt för kunder att med ett klick köpa alla ingredienserna till recept som de gillar. Genom att välja ett par recept kan kunden skapa en egendesignad matkasse med några klick.

”Matkassar är bra men det blir ändå en standardlösning. Det blir en begränsning på det sättet. Med recepten kan man bygga en helt egen kasse på ett smart sätt”, säger Mats Munther. 

Läs mer: 5 idéer från IT-bubblan som gör comeback i dag

De flesta matkasseföretag har vissa valmöjligheter när det gäller recept och anpassning av matkassen. Exakt vad som kommer att skilja ICA:s satsning från liknande lösningar hos andra svenska matkasseföretag är oklart. 

Görs det här av någon annan aktör någonstans i världen? 

”Nej, vi vet ingen annan som gör något liknande”, säger Mats Munther.

Ica har i dag såväl receptsajt som ehandel och distribution av matkassar. Allt som krävs är alltså att Ica integrerar lösningarna vilket nu håller på att göras. När lösningen kan lanseras, och i vilken omfattning är än så länge oklart.

(Uppdatering) ICAs påståenden om den nya matkassetjänsten har vållat stor debatt. Läs uppföljningsartikeln här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera