Hoppa till innehållet

Icas köp av Min Doktor får hård kritik: "Risk för ökade kostnader för patienten"

Läkarförbundet ifrågasätter Ica-gruppens investering i den digitala vårdtjänsten Min Doktor. Eftersom Ica samtidigt äger Apotek Hjärtat innebär det en risk för ökade patientkostnader och överskrivning av läkemedel, enligt fackförbundet.

Apotek Hjärtat och Min Doktor har bägge Ica som ägare.
Apotek Hjärtat och Min Doktor har bägge Ica som ägare.Foto: Hasse Holmberg (TT) och Hampus Andersson (Di)

Min Doktor tog nyligen in 335 miljoner kronor från Apotek Hjärtat, som ägs av Ica-gruppen. I samband med affären tar nätläkartjänsten över ansvaret för Ica:s Minutkliniker, som primärt ligger i anslutning till deras butiker, och planerar nu en snabb expansion i hela landet.

Läs mer: ICA storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna 

Men Läkarförbundet ställer sig starkt kritiskt till affären. 

”Möjligheten för apotekskedjor att äga vårdföretag innebär en risk för ökade kostnader för patienten samtidigt som det varken är samhällsekonomiskt eller etiskt försvarbart.”

Det skriver Elin Karlsson, ordförande för rådet för läkemedel, it och medicinteknik på Läkarförbundet, på Dagens industris debattsida.  

Hon menar att rådande lagstiftning inte längre fungerar för att motverka kopplingar mellan förskrivare av läkemedel, det vill säga läkare, och apotek.

Att apotekskedjor äger vårdtjänstföretag är tillåtet enligt nuvarande lagstiftning, men det omvända, att läkare skulle äga apotek är olagligt.

“Syftet med begränsningen var enligt lagstiftaren att förhindra att samma aktör har intressen i hela vårdkedjan. I dag har vi nya aktörer på marknaden och spelplanen är markant ändrad.”

Läs mer: Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas Minutkliniker 

Läkarförbundet hänvisar till att den Nya apoteksmarknadsutredningen också pekar ut risker med de aktuella ägarförhållandena.

”Enligt utredningen finns det en risk för överförskrivning beroende på hur ägandeförhållandena ser ut. Patienten kanske inte får den mest ändamålsenliga behandlingen”, skriver Elin Karlsson.

Hon varnar också för att det finns en risk att Apotek Hjärtat i större utsträckning hänvisar patientera till Min Doktor, framför andra vårdgivare.

”Socialstyrelsen har nyligen gjort en kartläggning av apotekens rådgivning. I kartläggningen visade det sig att det finns brister på många apotek i att säkerställa kompetensen hos personalen som ger råd. Det kan i sin tur leda till att apotekskedjor i högre grad hänvisar kunder till det egna vårdtjänstföretaget för åkommor som egentligen lämpar sig för egenvård.”

Läkarförbundet vill nu att frågan utreds skyndsamt av Läkemedelsverket.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera