Inom segmentet lösplock var tillväxten över 60 procent. Det säger Icas vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.
”Det är en enorm tillväxt inom e-handel. Här tror vi att vi växte klart mer än marknaden”, säger han.
Under helåret 2016 ökade Icas e-handelsförsäljning med 43 procent samtidigt som e-handelsmarknaden växte med 30 procent.
Läs mer: ”Butikshandeln har peakat”
Ica ser nu att andelen e-handel i butikerna ökar rejält och är uppe i 2,5 procent av omsättningen i de butiker som erbjuder online.
Hur stor andel kan e-handeln komma att utgöra framöver?
”Vi har väl sagt att på sikt kan den ligga någonstans kring 5 procent, kanske något över. Tittar man på England står online för omkring 5-6 procent av den totala försäljningen”, säger han.
Vid utgången av det första kvartalet var omkring 200 Ica-butiker aktiva med e-handel, vilket är på samma nivå som vid årsskiftet.
”Jag tror fortfarande att vi långsiktigt kommer att vara någonstans kring 300-350 butiker. Nu har fokus legat på att få upp försäljningen på de butiker där e-handel har införts, men vi har också lagt ned e-handel på vissa butiker där det inte har fungerat”, säger han.
Totalt sett bedömer Ica-chefen att bolaget har växt "minst" i linje med marknaden.
I Sverige ökade de svenska Ica-butikerna försäljningen 0,4 procent under första kvartalet, medan marknaden gick ned med 1,1 procent enligt preliminär statistik från HUI.
”Det tyder på att vi tog andelar”, säger Per Strömberg men påpekar samtidigt att den preliminära siffran från HUI kan komma att revideras.
Apoteket växte med 3,6 procent på en marknad som visade en tillväxt på 3,4 procent, medan Ica däremot utvecklades något svagare än marknaden i Baltikum.
”Det beror delvis på att vi håller på att konverterar vissa butiker till Rimi-butiker. Sedan märker vi av att Lidl har gått in på marknaden”, säger Per Strömberg.
Direkt/Di Digital