Hoppa till innehållet

Idol-Andreas utmanar skivbranschen – blir delägare i svenska Soundtrap

Den svenska musiktjänsten Soundtrap har fått rejäl fart på tillväxten. Nu kliver Idol-profilen Andreas Carlsson in som delägare och rådgivare i bolaget, för att utmana den traditionella musikbranschen om framtidens intäkter.

Låtskrivaren och Idol-domaren Andreas Carlsson blir delägare i svenska Soundtrap.
Låtskrivaren och Idol-domaren Andreas Carlsson blir delägare i svenska Soundtrap.Foto: Niklas Lundengård

Svenska Soundtrap har utvecklat en tjänst för musikskapande som man hävdar är enkel nog för vem som helst att använda. I höstas kunde Di Digital berätta att bolaget tagit in 13 Mkr i finansiering från en rad välkända affärsänglar. 

Nu kliver även Andreas Carlsson, känd musikproducent och mångårig medlem i TV4:s Idol-jury, in som delägare och rådgivare i bolaget. 

“Musikbranschens framtid tillhör varken producenter eller distributörer. Kreatören själv blir en väldigt mäktig person när man kan ta kontroll över sitt skapande. Soundtrap funkar både för proffs och för de som är noviser i sitt skapande”, säger Andreas Carlsson. 

Hur mycket pengar han går in med i bolaget vill han inte avslöja. Men enligt uppgift till Di Digital handlar det om ett antal miljoner kronor. 

“Det är en betydande investering, så mycket kan jag säga. En av de större jag gjort”, säger Andreas Carlsson.

Soundtraps medgrundare Per Emanuelsson. Foto: Privat.

Andreas Carlsson driver även musikskolan Academy of Music and Business i småländska Tingsryd, vilket rimmar väl med Soundtraps framtidsplaner. 

På senare tid har företaget haft stor framgång på just utbildningsmarknaden: 

“Vi såg ganska tidigt att verktyget började plockas upp mycket av skolor. Det handlar inte bara om musikskolor utan även lärare i andra ämnen. I USA är det en stark trend att använda musik som en del av inlärningen i naturvetenskap, teknik och matte”, säger Per Emanuelsson. 

Han vill inte avslöja hur mycket bolaget omsätter men säger att antalet användare rusat från ungefär 20 000 i början av 2015 till över en halv miljon idag. 

Tillväxten har till stor del drivits på av just skolvärlden. Soundtrap är gratis att använda i basutförande. Kunder som betalar 7,99 dollar i månaden får tillgång till bland annat fler instrument och mer lagringsutrymme. 

Musikbranschen är i enorm gungning just nu.

Utbildningsversionen är i jämförelse kraftigt rabatterad och kostar 5 dollar per elev och år. Trots det står den för mer än hälften av Soundtraps intäkter, enligt Per Emanuelsson. 

“Vi satsar extremt mycket på att fortsätta växa inom utbildning. Vi lägger en hel del pengar på marknadsföring, att närvaro på mässor och att träffa lärare. Över 1000 skolor i USA använder verktyget idag”, säger han. 

På sikt hoppas bolaget kunna bidra till att radikalt förändra förutsättningarna för musiker att nå ut med och livnära sig på sina verk, helt utan inblandning från mellanhänder som skivbolag och musikdistributörer. 

“Musikbranschen är i enorm gungning just nu. Ju mer kreatören kan ta kontroll över sitt eget skapande, desto större blir möjligheterna att faktiskt tjäna pengar på det”, säger Andreas Carlsson. 

“Jag tror att det här kan bli en internationell plattform, inte bara för musiken utan även för de produkter och affärer som kommer ur själva musikskapandet”, fortsätter han. 

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Läs även: Musikvärldens hemliga gigant – exklusiv intervju med miljardbolaget Kobalts grundare Willard Ahdritz

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera