Svenska Soundtrap har utvecklat en tjänst för musikskapande som man hävdar är enkel nog för vem som helst att använda. I höstas kunde Di Digital berätta att bolaget tagit in 13 Mkr i finansiering från en rad välkända affärsänglar.
Nu kliver även Andreas Carlsson, känd musikproducent och mångårig medlem i TV4:s Idol-jury, in som delägare och rådgivare i bolaget.
“Musikbranschens framtid tillhör varken producenter eller distributörer. Kreatören själv blir en väldigt mäktig person när man kan ta kontroll över sitt skapande. Soundtrap funkar både för proffs och för de som är noviser i sitt skapande”, säger Andreas Carlsson.
Hur mycket pengar han går in med i bolaget vill han inte avslöja. Men enligt uppgift till Di Digital handlar det om ett antal miljoner kronor.
“Det är en betydande investering, så mycket kan jag säga. En av de större jag gjort”, säger Andreas Carlsson.
Soundtraps medgrundare Per Emanuelsson. Foto: Privat.
Andreas Carlsson driver även musikskolan Academy of Music and Business i småländska Tingsryd, vilket rimmar väl med Soundtraps framtidsplaner.
På senare tid har företaget haft stor framgång på just utbildningsmarknaden:
“Vi såg ganska tidigt att verktyget började plockas upp mycket av skolor. Det handlar inte bara om musikskolor utan även lärare i andra ämnen. I USA är det en stark trend att använda musik som en del av inlärningen i naturvetenskap, teknik och matte”, säger Per Emanuelsson.
Han vill inte avslöja hur mycket bolaget omsätter men säger att antalet användare rusat från ungefär 20 000 i början av 2015 till över en halv miljon idag.
Tillväxten har till stor del drivits på av just skolvärlden. Soundtrap är gratis att använda i basutförande. Kunder som betalar 7,99 dollar i månaden får tillgång till bland annat fler instrument och mer lagringsutrymme.
Musikbranschen är i enorm gungning just nu.
Utbildningsversionen är i jämförelse kraftigt rabatterad och kostar 5 dollar per elev och år. Trots det står den för mer än hälften av Soundtraps intäkter, enligt Per Emanuelsson.
“Vi satsar extremt mycket på att fortsätta växa inom utbildning. Vi lägger en hel del pengar på marknadsföring, att närvaro på mässor och att träffa lärare. Över 1000 skolor i USA använder verktyget idag”, säger han.
På sikt hoppas bolaget kunna bidra till att radikalt förändra förutsättningarna för musiker att nå ut med och livnära sig på sina verk, helt utan inblandning från mellanhänder som skivbolag och musikdistributörer.
“Musikbranschen är i enorm gungning just nu. Ju mer kreatören kan ta kontroll över sitt eget skapande, desto större blir möjligheterna att faktiskt tjäna pengar på det”, säger Andreas Carlsson.
“Jag tror att det här kan bli en internationell plattform, inte bara för musiken utan även för de produkter och affärer som kommer ur själva musikskapandet”, fortsätter han.
Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Läs även: Musikvärldens hemliga gigant – exklusiv intervju med miljardbolaget Kobalts grundare Willard Ahdritz