Hoppa till innehållet

Ikea investerar i Matsmart – ska expandera utanför Norden

Nätbutiken Matsmart.se fortsätter att växa i raketfart genom att sälja mat som annars riskerar att slängas. Nu investerar Ikea cirka 25 miljoner kronor i bolaget – som förbereder en expansion utanför Norden.

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.

Nätbutiken Matsmart.se tog nyligen in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax. Nu hoppar även möbeljätten Ikea på tåget – och skjuter till ytterligare cirka 25 Mkr. 

”Ikea har fyllt ut rundan som blir totalt 100 miljoner”, förklarar Karl Andersson, vd för Matsmart (NTL).

Läs mer: Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart 

Satsningen innebär att Matsmart på några få år har samlat på sig ett imponerande antal tunga delägare. Bland tidigare investerare kan nämnas riskkapitalbolagen Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital samt affärsänglar som Adlibris vd Johan Kleberg och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.
Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.Foto: Press

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Ikea har börjat investera aktivt i teknikbolag. I fjol förvärvade man det amerikanska startupbolaget Taskrabbit. Ikea startade i fjol även ett acceleratorprogram för mindre bolag.

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker. 

Försäljningen har ökat fort och bolaget har expanderat till Norge och Finland. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor och hade en förlust på 32 Mkr. I fjol nådde bolaget en rullande omsättning på drygt 200 Mkr och räddade, enligt egen utsago, 2022 ton mat från att slängas.

”Vi växer fort just nu. Snart taktar vi mellan 250 och 300 miljoner kronor i rullande årsomsättning. Vi har även förbättrat lönsamheten betydligt”, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.

Läs mer: Matsvinnsappen Karma rekryterar Atomico-investerare för lansering i London

Han menar att bolaget ska använda de 100 Mkr till att fortsätta expandera verksamheten i Norden och resten av Europa.

”Nu fortsätter vi expandera i de länder vi redan finns. I slutet av året, eller början av nästa, ska vi expandera utanför Norden”, säger han.

Karl Andersson hoppas att Ikea kan bidra med råd och hjälp i samband med denna expansion. 

”Ikea har tagit något väldigt svenskt och paketerat det så att det funkar i hela världen. Jag tror deras medverkan kommer öka våra förutsättningar att expandera utomlands”, säger han. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera