Nätbutiken Matsmart.se tog nyligen in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax. Nu hoppar även möbeljätten Ikea på tåget – och skjuter till ytterligare cirka 25 Mkr.
”Ikea har fyllt ut rundan som blir totalt 100 miljoner”, förklarar Karl Andersson, vd för Matsmart (NTL).
Läs mer: Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart
Satsningen innebär att Matsmart på några få år har samlat på sig ett imponerande antal tunga delägare. Bland tidigare investerare kan nämnas riskkapitalbolagen Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital samt affärsänglar som Adlibris vd Johan Kleberg och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.
”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.
Ikea har börjat investera aktivt i teknikbolag. I fjol förvärvade man det amerikanska startupbolaget Taskrabbit. Ikea startade i fjol även ett acceleratorprogram för mindre bolag.
Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.
Försäljningen har ökat fort och bolaget har expanderat till Norge och Finland. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor och hade en förlust på 32 Mkr. I fjol nådde bolaget en rullande omsättning på drygt 200 Mkr och räddade, enligt egen utsago, 2022 ton mat från att slängas.
”Vi växer fort just nu. Snart taktar vi mellan 250 och 300 miljoner kronor i rullande årsomsättning. Vi har även förbättrat lönsamheten betydligt”, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.
Läs mer: Matsvinnsappen Karma rekryterar Atomico-investerare för lansering i London
Han menar att bolaget ska använda de 100 Mkr till att fortsätta expandera verksamheten i Norden och resten av Europa.
”Nu fortsätter vi expandera i de länder vi redan finns. I slutet av året, eller början av nästa, ska vi expandera utanför Norden”, säger han.
Karl Andersson hoppas att Ikea kan bidra med råd och hjälp i samband med denna expansion.
”Ikea har tagit något väldigt svenskt och paketerat det så att det funkar i hela världen. Jag tror deras medverkan kommer öka våra förutsättningar att expandera utomlands”, säger han.