What 3 Words grundades i London 2013 och vill få världen att enklare hitta rätt. Idag saknar många områden adresser, vilket bland annat tacklas av den svenska startupen Addressya. What 3 Words har delat in världen i 57 triljoner rutor och döpt dem till tre ord.
Läs mer: De möter skriande behov för att ge halva mänskligheten en adress
Till exempel heter tre kvadratmeter på Di:s redaktion i Stockholm ”öppet.notering.kaffebryggare” – en vinking till börsen och att vi nog dricker en del kaffe när vi är på plats.
Tjänsten ska göra det lättare för bland annat budbolag att hitta rätt. Enligt Ingka visade en studie från 2017 att sista-milen-bolag tillbringade 30 procent mindre tid på vägen när de använde What 3 Words, vilket sparar då både på utsläpp och tid.
”Vi är nöjda över den här nya investeringen och vi tror på en fortsatt tillväxt i What 3 Words. Det är ett ökat tryck på hemleveranser där skalbara och hållbara lösningar blir allt vikigare”, säger Krister Mattsson, ansvarig för Ingka Investments, i ett uttalande.
Enligt Ingka ska investeringen användas till att lansera adresstjänsten i fler länder och koppla ihop den med fler logistiklösningar.
Ikeakoncernbolaget Ingka Group har nu investerat 12 miljoner pund i What 3 Words, motsvarande 143 miljoner kronor. Med på tåget är även tv-jätten ITV som gör sin första startupinvestering med 2 miljoner pund, rapporterar Hollywood Reporter.
Ingka Group är den största Ikea-franchisetagaren med majoriteten av varuhusen globalt. Koncernen har utöver franchise-verksamheten investeringsbenet Ingka Investments.