Annons

Ikea köper in sig i amerikanskt bolag som hanterar returer av varor

Ikeas logga och ett av bolagets lager i Sverige.
Ikeas logga och ett av bolagets lager i Sverige. Foto: TT och Jack Mikrut (Di).
Ikea investerar en hemlig summa i amerikanska Optoro, som tagit in 2,4 miljarder kronor i riskkapital och hjälper detaljhandeln att effektivare hantera returer av varor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska möbeljätten Ikea blir delägare i det amerikanska start upbolaget Optoro. Bolaget har utvecklat en mjukvara som med hjälp av dataanalys och maskininlärning förbättrar detaljhandelns möjligheter att hantera returer av varor.

Ikea har köpt en minoritetspost i bolaget och någon prislapp har inte offentliggjorts. Optoro grundades 2010 och har tagit in motsvarande 2,3 miljarder kronor i riskkapital sedan starten, bland annat från logistikföretaget UPS.

Enligt Ingkagruppen, Ikeas ägarbolag, ska Optoros teknik användas vid Ikeas kundtjänst, tio distributionscentraler och 50 varuhus i USA. Det finns även planer på att införa mjukvaran på andra geografiska marknader. 

USA är Ikeas näst största marknad efter Tyskland med 13 procent av koncernens totala försäljning i fjol.

Den ökade handeln på nätet har medfört ett växande problem med retursändningar som är dyra och skapar logistiska utmaningar för företagen, dessutom har de en negativ påverkan på miljön. Med hjälp av Optoros teknik kan till exempel mängden sopor försändelserna ger upphov till minskas.

(TT/Finwire/Di Digital)

Läs mer: Ikea öppnar för fler stora techförvärv 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer