Hoppa till innehållet

Ikea miljardinvesterar i e-handel

Ny webb, ny e-handel och ny logistik. Ikea gör en mångmiljardinvestering i tekniska plattformar för att skapa nya intäkter på nätet.

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.Foto: Johan Bävman

(Di Digital/Älmhult) ”På relativt kort sikt kommer vår e-handel att växa med motsvarande ett stort svenskt börsbolag”, säger Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll.

Procentuellt står e-handeln för en ganska liten del av Ikeas omsättning. Under förra verksamhetsåret stod den för drygt 3 procent av möbeljättens försäljning, vilket innebär 1 miljard euro, motsvarande drygt 9 miljarder kronor. De senaste tre åren har Ikeas e-handel växt med 40 procent om året.

Peter Agnefjäll räknar med att den tillväxttakten håller i sig och att koncernens e-handel om två år omsätter omkring 38 miljarder kronor.

”Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem”, säger Peter Agnefjäll.

Läs mer: Ikea krokar upp Klarna-utmanare

De tre plattformarna är enligt koncernchefen en mångmiljardinvestering, men han vill inte precisera siffrorna närmare än så.

Plattformarna lanseras skarpt i Storbritannien under sommaren och under det kommande året börjar de rullas ut på samtliga Ikeas marknader.

”Den stora utmaningen blir hur vi ska lösa distributionen av varor på alla våra marknader på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Peter Agnefjäll.

Enligt Peter Agnefjäll möjliggörs investeringen i nya tekniska plattformar delvis av den största förändringen inom Ikea på drygt 30 år. Den 1 september slutförs affären där Ikea Group säljer all produktion, sortimentsutveckling och inköp till Inter Ikea Systems Holding BV. Affären innebär att det franchisesystem som legat till grund för Ikeas tillväxt de senaste 30 åren nu görs om.

”Vi har kommit fram till att vårt system var ganska oortodoxt, det var ett av få system där den största franchisetagaren också utvecklar sortimentet och sköter inköpen. Den här transaktionen ger oss bland annat möjlighet att fokusera på att utveckla Ikea till en återförsäljare i flera kanaler”, säger Peter Agnefjäll.

Under förra verksamhetsåret ökade Ikeas försäljning till omkring 300 miljarder kronor och vinsten uppgick till 3,5 miljarder euro, motsvarande 33 miljarder kronor. Ikea har ett indikativt mål att nå 50 miljarder euro, 470 miljarder kronor, i omsättning år 2020.

Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera