Apple, Google och Amazon är alla på bollen – att bli först och störst med att koppla upp människors hem.
Men medan pengar regnat över fintechbolag och satsningar på strömmad underhållning har starten för bolagen som bygger uppkopplade hemprylar varit sval.
”Ur ett investerarperspektiv är det kanske inte den hetaste techgrenen. Men på längre sikt är det förstås mot uppkopplade hem vi går”, säger Ted Persson från investeringsjätten EQT Ventures.
Vem som tar ledningen, och hur de kommer att går tillväga, är fortfarande en väldigt öppen fråga, poängterar han.
”Men hemmet som kontext är tveklöst lukrativ. Det är en yta du vill komma åt även som techbolag.”
Det har även Ikea insett, som nyligen gjort grenen ”Home smart” till ett eget affärsområde.
”Det ger oss exakt lika stora förutsättningar som andra affärsområden, som sovrum eller kök, att ta fram nya produkter och verkligen satsa på smarta hem-lösningar”, säger Rebecca Töreman, ansvarig för den digitala affären inom Home smart.
Ikeas fördel är förstås att de redan har en naturlig väg in i människor hem.
Deras serie med uppkopplade ljuskällor, döpta till just Trådfri, släpptes 2016. Tre år senare, 2019, sålde möbeljätten fem miljoner smarta lampor. Med ett pris på mellan 69 och 199 kronor är en kvalificerad gissning att det i alla fall handlar om cirka 500 miljoner kronor i omsättning.
”Det är väldigt viktigt med rätt belysning i en hemmiljö, det var därför vi började med det”, säger Rebecca Töreman.
I dag har Ikea kommit ännu längre och det handlar inte längre bara om lampor. Sedan förra året finns också rullgardiner och högtalare under deras smarta hem-paraply.
”Vi började titta oss omkring efter fler problem i hemmiljön som vi kunde lösa”, säger Töreman och utvecklar:
”Ikea beslutade att ta bort snören som är längre än fem centimeter i fönsterlösningar eftersom långa snören medför en strypningsrisk. Och sätter du en rullgardin högt upp kan det vara svårt att nå.”
Läs mer: Tio lösningar som kopplar upp ditt hem
Tillsammans med textilavdelningen började hennes team prata om motoriserade gardiner. Sagt och gjort – i somras kom två fjärrstyrda produkter som sedan dess säljer slut så fort lagret fylls på.
Samma sommar kom också de uppkopplade högtalarna som tagits fram i samarbete med Sonos. Den enda uppgiften Ikea gått ut med gällande dem är att de sålde 30 000 enheter första dagen på ett fåtal premiärmarknader.
Men det finns en rad andra svenska aktörer på marknaden också.
2016 – samma år som Ikea lanserade sin första Trådfri – peakade smarta hem som fenomen på den stora techmässan CES i Las Vegas. Mitt i hypen stod Stockholmsbaserade Glue som tilldelades innovationspris för sitt uppkopplade dörrlås.
Fyra år har gått och Glue fortsätter att sälja, om än i maklig takt. Omsättningen just 2016 var blygsamma en miljon kronor vilket sedan dess har växt till dryga fem miljoner kronor 2018.
Från noll till fem miljoner på fem år är långt ifrån en explosionsartad utveckling.
Läs mer: Efter 1000 procents uppgång – Plejd tappar på rapporten
Något bättre har det gått för Plejd, det svenska bolaget som bygger uppkopplade dimmers och lamp-switchar – produkter som gör att du kan fjärrstyra belysningen i ditt hem, men fortfarande ha helt vanliga glödlampor.
Plejd har gått från 4,5 miljoner i omsättning 2016 till 73 miljoner 2018.
Även om Ikea i jämförelse är en jätte så har de också dragits med problem. Det har till och med ryktats om att Ikea varit på väg att skrota hela satsningen.
De smarta ljuskällorna har bland annat haft en tendens att tappa kontakt med den ”gateway” – Ikeas kommunikationshub – som länkar samman lampan med användarens mobiltelefon.
Något som trogna Ikeakunder, vana med att följa en enkel tecknad manual, haft problem att förstå.
”Vi vill göra det så enkelt som möjligt, förstås. ’Smarta hem’ kommer bara lyckas om det är enkelt att förstå varför man behöver produkterna, enkelt att installera och enkelt att använda”, säger hon och erkänner att problem funnits.
”Kvaliteten måste också vara hög, det jobbar vi också på. Men enkelhet och kvalitet är två parallella spår som inte står i konflikt med varandra.”
När det blir enkelt och kunderna förstår värdet, då tror jag smarta hem kommer att explodera
Sedan i december sitter Ikea i styrelsen för den så kallade ”Zigbee Alliance”, en sammanslutning av bolag vars produkter kommunicerar genom tekniken ”zigbee”. Bland de andra styrelsebolagen märks Signify som ligger bakom Philips Hue-lampor, Samsungägda Smart things och Amazon, vars röstassistent Alexa är ett smart hem-nav.
”Det är det största internationella nätverket inom smarta hem-prylar. Att vi är med där gör att vi kan driva på utvecklingen åt ett bra håll”, säger Rebecca Töreman.
Hon konstaterar att de är glada över hur långt Ikea kommit de senaste åren, men att det är långt ifrån nöjda. Hon beskriver snarare techsatsningen som ”i startgroparna”.
Som Di nyligen kunde rapportera är vissa säkerhetsexperter skeptiska till smarta hem-produkter. En del är på en säkerhetsnivå som kan jämföras med datorer på 90- och 00-talen, menar till exempel Martin Jartelius, säkerhetschef på säkerhetsföretaget Outpost24.
Hur ser ni på säkerhet i utvecklingen av produkter?
”Eftersom zigbee är det protokoll vi valt som standard måste vi följa ett antal kriterier därifrån. Vi uppdaterar vår mjukvara så fort det kommer nyheter, vilket gäller både själva produkterna och vår gateway. Men vi tittar också själva på att hålla säkerheten på en så hög nivå som vi kan”, säger Rebecca Töreman.
Vilka är utmaningarna framöver för smarta hem-branschen?
”Det är inte enkelt nog ännu, och det måste alla jobba med. Vi jobbar mycket för att det ska vara sömlöst mellan olika tillverkare. I dagsläget är det inget företag som erbjuder ett komplett smart hem. Användare måste kunna mixa produkter från olika tillverkare. När det blir enkelt och kunderna förstår värdet, då tror jag smarta hem kommer att explodera.”
Ted Persson känner igen problemen, på ett privat plan. Han har själv suttit åtskilliga timmar på diverse nätforum för att få hjälp med open source-lösningar för att bygga ihop alla produkter han köpt på sig.
”Känslan i dag är att vissa av produkterna är som mobiler på 90-talet. Det funkar – nästan”, säger han.
Han är inte orolig för Ikeas vara eller icke vara på marknaden. Men det finns andra som behöver hitta en väg framåt.
”Det vi ser i fallet Glue är hur de tillsammans med Mathem kan leverera maten in i kylskåpet. Det tror jag är ett bra sätt att lyckas, att göra tekniken tjänsteorienterad.”