Hoppa till innehållet

Ikea och Amazon i samarbete: Så blev tech lika viktigt som kök och sovrum

Ikea sålde fem miljoner smarta glödlampor 2019 – att jämföra med sju miljoner Billy. ”Nyligen blev 'home smart' ett eget affärsområde, precis som vardagsrum och kök – det skapar möjligheter”, säger möbeljättens Rebecca Töreman.

Rebecca Töreman är ansvarig för den digitala affären på Ikeas Home smart.
Rebecca Töreman är ansvarig för den digitala affären på Ikeas Home smart.

Apple, Google och Amazon är alla på bollen – att bli först och störst med att koppla upp människors hem.

Men medan pengar regnat över fintechbolag och satsningar på strömmad underhållning har starten för bolagen som bygger uppkopplade hemprylar varit sval.

”Ur ett investerarperspektiv är det kanske inte den hetaste techgrenen. Men på längre sikt är det förstås mot uppkopplade hem vi går”, säger Ted Persson från investeringsjätten EQT Ventures.

Vem som tar ledningen, och hur de kommer att går tillväga, är fortfarande en väldigt öppen fråga, poängterar han. 

”Men hemmet som kontext är tveklöst lukrativ. Det är en yta du vill komma åt även som techbolag.”

Ted Persson från EQT Ventures.
Ted Persson från EQT Ventures.Foto: JOEY ABRAIT

Det har även Ikea insett, som nyligen gjort grenen ”Home smart” till ett eget affärsområde. 

”Det ger oss exakt lika stora förutsättningar som andra affärsområden, som sovrum eller kök, att ta fram nya produkter och verkligen satsa på smarta hem-lösningar”, säger Rebecca Töreman, ansvarig för den digitala affären inom Home smart.

Ikeas fördel är förstås att de redan har en naturlig väg in i människor hem.

Deras serie med uppkopplade ljuskällor, döpta till just Trådfri, släpptes 2016. Tre år senare, 2019, sålde möbeljätten fem miljoner smarta lampor. Med ett pris på mellan 69 och 199 kronor är en kvalificerad gissning att det i alla fall handlar om cirka 500 miljoner kronor i omsättning.

”Det är väldigt viktigt med rätt belysning i en hemmiljö, det var därför vi började med det”, säger Rebecca Töreman.

I dag har Ikea kommit ännu längre och det handlar inte längre bara om lampor. Sedan förra året finns också rullgardiner och högtalare under deras smarta hem-paraply.

”Vi började titta oss omkring efter fler problem i hemmiljön som vi kunde lösa”, säger Töreman och utvecklar:

”Ikea beslutade att ta bort snören som är längre än fem centimeter i fönsterlösningar eftersom långa snören medför en strypningsrisk. Och sätter du en rullgardin högt upp kan det vara svårt att nå.”

Läs mer: Tio lösningar som kopplar upp ditt hem

Tillsammans med textilavdelningen började hennes team prata om motoriserade gardiner. Sagt och gjort – i somras kom två fjärrstyrda produkter som sedan dess säljer slut så fort lagret fylls på.

Samma sommar kom också de uppkopplade högtalarna som tagits fram i samarbete med Sonos. Den enda uppgiften Ikea gått ut med gällande dem är att de sålde 30 000 enheter första dagen på ett fåtal premiärmarknader.

Men det finns en rad andra svenska aktörer på marknaden också.

2016 – samma år som Ikea lanserade sin första Trådfri – peakade smarta hem som fenomen på den stora techmässan CES i Las Vegas. Mitt i hypen stod Stockholmsbaserade Glue som tilldelades innovationspris för sitt uppkopplade dörrlås.

Fyra år har gått och Glue fortsätter att sälja, om än i maklig takt. Omsättningen just 2016 var blygsamma en miljon kronor vilket sedan dess har växt till dryga fem miljoner kronor 2018.

Från noll till fem miljoner på fem år är långt ifrån en explosionsartad utveckling.

Läs mer: Efter 1000 procents uppgång – Plejd tappar på rapporten 

Något bättre har det gått för Plejd, det svenska bolaget som bygger uppkopplade dimmers och lamp-switchar – produkter som gör att du kan fjärrstyra belysningen i ditt hem, men fortfarande ha helt vanliga glödlampor.

Plejd har gått från 4,5 miljoner i omsättning 2016 till 73 miljoner 2018.

Även om Ikea i jämförelse är en jätte så har de också dragits med problem. Det har till och med ryktats om att Ikea varit på väg att skrota hela satsningen.

De smarta ljuskällorna har bland annat haft en tendens att tappa kontakt med den ”gateway” – Ikeas kommunikationshub – som länkar samman lampan med användarens mobiltelefon.

Ikeas gateway är knytpunkten i företagets smarta hem.
Ikeas gateway är knytpunkten i företagets smarta hem.Foto: Björn Dahlgren/Ikea

Något som trogna Ikeakunder, vana med att följa en enkel tecknad manual, haft problem att förstå.

”Vi vill göra det så enkelt som möjligt, förstås. ’Smarta hem’ kommer bara lyckas om det är enkelt att förstå varför man behöver produkterna, enkelt att installera och enkelt att använda”, säger hon och erkänner att problem funnits.

”Kvaliteten måste också vara hög, det jobbar vi också på. Men enkelhet och kvalitet är två parallella spår som inte står i konflikt med varandra.”

När det blir enkelt och kunderna förstår värdet, då tror jag smarta hem kommer att explodera

Sedan i december sitter Ikea i styrelsen för den så kallade ”Zigbee Alliance”, en sammanslutning av bolag vars produkter kommunicerar genom tekniken ”zigbee”. Bland de andra styrelsebolagen märks Signify som ligger bakom Philips Hue-lampor, Samsungägda Smart things och Amazon, vars röstassistent Alexa är ett smart hem-nav.

”Det är det största internationella nätverket inom smarta hem-prylar. Att vi är med där gör att vi kan driva på utvecklingen åt ett bra håll”, säger Rebecca Töreman.

Hon konstaterar att de är glada över hur långt Ikea kommit de senaste åren, men att det är långt ifrån nöjda. Hon beskriver snarare techsatsningen som ”i startgroparna”.

Som Di nyligen kunde rapportera är vissa säkerhetsexperter skeptiska till smarta hem-produkter. En del är på en säkerhetsnivå som kan jämföras med datorer på 90- och 00-talen, menar till exempel Martin Jartelius, säkerhetschef på säkerhetsföretaget Outpost24.

Hur ser ni på säkerhet i utvecklingen av produkter?

”Eftersom zigbee är det protokoll vi valt som standard måste vi följa ett antal kriterier därifrån. Vi uppdaterar vår mjukvara så fort det kommer nyheter, vilket gäller både själva produkterna och vår gateway. Men vi tittar också själva på att hålla säkerheten på en så hög nivå som vi kan”, säger Rebecca Töreman.

Vilka är utmaningarna framöver för smarta hem-branschen?

”Det är inte enkelt nog ännu, och det måste alla jobba med. Vi jobbar mycket för att det ska vara sömlöst mellan olika tillverkare. I dagsläget är det inget företag som erbjuder ett komplett smart hem. Användare måste kunna mixa produkter från olika tillverkare. När det blir enkelt och kunderna förstår värdet, då tror jag smarta hem kommer att explodera.”

Ted Persson känner igen problemen, på ett privat plan. Han har själv suttit åtskilliga timmar på diverse nätforum för att få hjälp med open source-lösningar för att bygga ihop alla produkter han köpt på sig.

”Känslan i dag är att vissa av produkterna är som mobiler på 90-talet. Det funkar – nästan”, säger han.

Han är inte orolig för Ikeas vara eller icke vara på marknaden. Men det finns andra som behöver hitta en väg framåt.

”Det vi ser i fallet Glue är hur de tillsammans med Mathem kan leverera maten in i kylskåpet. Det tror jag är ett bra sätt att lyckas, att göra tekniken tjänsteorienterad.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera