Möbeljätten Ikea förklarade för Di Digital i våras att mycket av företagets digitala satsningar syftar till att hjälpa kunderna med en känsla av välmående. Bland annat genom den uppkopplade serien glödlampor som kan skifta i ljustemperatur, från blått ljus till mörkare gult, beroende på tid på dygnet.
Av samma anledning gav sig bolaget in på högtalarområdet i ett samarbete med Sonos, eftersom musik och annan lyssning precis som ljus kan bidra till sinnesstämningen, förklarade företagets Rebecca Töreman, ansvarig för den digitala affären inom Home smart då.
Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag
Nu verkar Ikea ha tagit nästa steg mot att påverka kundernas välmående till det bättre. I dag presenteras kampanjsajten ”Rhythm of life” där kunder – som också har ett Spotifykonto – kan ställa in sina musikpreferenser och i ett system som streamingjätten byggt. Därefter synkar Spotify önskemålen med den musik de redan vet att användarna brukar lyssna på.
Resultatet, enligt de båda företagen, är en låtlista som förändras under dagen, ”dynamiskt”.
”I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Ikeas Per Stolt, stolt.
Spotify klagar knappast. Tekniken framstår inte speicellt komplicerad, men syftar alltså till att användarna ska spela musik mer eller mindre hela dagen – en dröm för Daniel Ek.
”Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med Ikea nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren”, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify.