Annons

Ikea och Spotify i unikt samarbete – för kundernas ”livsrytm”

Daniel Eks Spotify har byggt en musiktjänst i ett samarbete med Ikea – som ska få Spotifys användare att lyssna på musik hela dagen.
Daniel Eks Spotify har byggt en musiktjänst i ett samarbete med Ikea – som ska få Spotifys användare att lyssna på musik hela dagen.
Ikea vill sätta dig i rätt sinnesstämning – hela dagen. Det med färger, ljus och ljud. I ett nytt samarbete har möbeljätten bett Spotify att bistå med sistnämnda. ”Vi vill skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Ikea Sveriges marknadschef Per Stolt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Möbeljätten Ikea förklarade för Di Digital i våras att mycket av företagets digitala satsningar syftar till att hjälpa kunderna med en känsla av välmående. Bland annat genom den uppkopplade serien glödlampor som kan skifta i ljustemperatur, från blått ljus till mörkare gult, beroende på tid på dygnet.

Av samma anledning gav sig bolaget in på högtalarområdet i ett samarbete med Sonos, eftersom musik och annan lyssning precis som ljus kan bidra till sinnesstämningen, förklarade företagets Rebecca Töreman, ansvarig för den digitala affären inom Home smart då.

Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag

Nu verkar Ikea ha tagit nästa steg mot att påverka kundernas välmående till det bättre. I dag presenteras kampanjsajten ”Rhythm of life” där kunder – som också har ett Spotifykonto – kan ställa in sina musikpreferenser och i ett system som streamingjätten byggt. Därefter synkar Spotify önskemålen med den musik de redan vet att användarna brukar lyssna på.

Resultatet, enligt de båda företagen, är en låtlista som förändras under dagen, ”dynamiskt”.

Ikea samlar in kundernas preferenser. Därefter skapas en spellista som förändras under dagen i dennes Spotifybibliotek.
Ikea samlar in kundernas preferenser. Därefter skapas en spellista som förändras under dagen i dennes Spotifybibliotek.

”I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Ikeas Per Stolt, stolt.

Spotify klagar knappast. Tekniken framstår inte speicellt komplicerad, men syftar alltså till att användarna ska spela musik mer eller mindre hela dagen – en dröm för Daniel Ek.

”Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med Ikea nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren”, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer