Medan andra svenska storföretag gjort egna investeringar i startups valde Ikea länge att ligga lågt på marknaden. Men under 2017 startade möbeljätten upp en riskkapitalgren som ska göra minoritetsinvesteringar på uppemot 20 procent. Detta i startupbolag som i första hand bygger sin affärsidé på ny teknologi och kring hållbarhet.
Så sent som i januari överraskade Ikea genom att bli delägare i svenska Matsmart som via nätet säljer mat som annars hade slängts. Kopplingen till möbler är inte självklar, men Ikea kan lära sig av tekniken, enligt Krister Mattsson på Ikea Group.
”Vi kommer inte att utnyttja plattformen initialt, men man vet aldrig vad som händer i framtiden”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance, till Di Digital.
Läs mer: Ikea investerar i Matsmart – ska expandera utanför Norden
Ikea har dessutom ingått ett par delägarskap i USA. Dels i XL Hybrids som bygger om bensin- och dieselmotorer till hybrider i mindre lastbilar – samt i Aerofarms, vars högteknologiska lösning möjliggör grönsaksodling nära storstäderna. Rundorna som Ikea deltog i hade en storlek på 178 respektive 327 miljoner kronor.
Just nu tittar Ikea brett på 10 till 15 potentiella minoritetsinvesteringar och förväntar sig en större aktivitet i Europa framöver, enligt Krister Mattsson.
Han hymlar inte om att möbeljättens mycket starka finansiella ställning möjliggör en högre aktivitet på riskkapitalmarknaden.
”Vi har en god likviditet som vi tidigare har förvaltat på ganska traditionellt med finansiella investeringar. Nu satsar vi på att ta större risker som understödjer vår kärnverksamhet och som kan ge mer avkastning på vårt kapital. Men vårt ingångsvärde är ändå att det är långsiktiga investeringar”, säger Krister Mattsson.
Ikea Group, som dagligdags kallas för Ikeakoncernen, driver 355 varuhus i 29 länder och är därmed världens största heminredningsföretag. För det brutna räkenskapsåret 2017 blev resultatet cirka 33 miljarder kronor före skatt.
Om man dessutom lägger till resultatet hos Inter Ikea – som äger varumärket och numera också sortimentsutvecklingen och möbelproduktionen – blev den samlade vinsten 44 miljarder kronor.
Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit
Bortsett från minoritetsinvesteringarna har Ikea inte minst börjat sluka bolag i sin helhet. I september 2017 köptes nämligen Silicon Valley-startupen Taskrabbit, som matchar frilansarbetare med jobb. Tjänsten har redan lanserats i USA, Kanada och Storbritannien där kunderna erbjuds hjälp att montera sina Ikeamöbler.
”Den digitala ryggraden måste finnas på plats, vilket kräver fortsatta investeringar i varuhus, lager, e-handel och distribution. Men i och med att kraven på hemleverans och service ökar är det naturligt för oss att understödja verksamheten med företagsförvärv, särskilt i högteknologiska bolag och multikanalsdistribution”, säger Krister Mattsson.
Prislappen i affären offentliggjordes inte. Taskrabbit hade dock tagit in över 400 miljoner kronor i riskkapital sedan starten, vilket rimligtvis borde betyda att Ikea fick betala en ansenlig summa för aktierna i bolaget.
Vid tiden för uppköpet var ungefär 60 000 frilansarbetare anslutna till tjänsten. Taskrabbit ska nu hjälpa Ikea att stärka sitt erbjudande till kunderna i en tid då konkurrenter i allt större utsträckning satsar på hemprodukter och installationstjänster.
”I den nya ekonomin och den konkurrens som växer fram är tekniken nyckeln till framgång. Så även inom detaljhandeln – oavsett om det handlar om Alibaba, Amazon, Ikea eller något annan”, säger Krister Mattsson.
Läs mer: ”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt”
Jonas Carlehed är hållbarhetschef på Ikea Sverige. Han menar att digitalisering och hållbarhet, de två stora makrotrenderna i världen, går hand i hand.
När fler plattformar för delning kommer till marknaden ökar det till exempel möjligheterna att förlänga livet på Ikeas produkter.
”Förvärvet av Taskrabbit var ett sätt för oss att ta ett snabbt kliv in i den nya delningsekonomin. Om vi själva skulle ha utvecklat en liknande plattform hade det förmodligen tagit längre tid, med tanke på Ikeas tyngd och storlek”, säger Jonas Carlehed till Di Digital.
Ikea har som mål att i slutänden bli ett helt cirkulärt företag. För att nå den visionen kommer möbeljätten att behöva ta hjälp av ännu fler startupföretag, enligt Jonas Carlehed.
”Vi är otroligt intresserande och beroende av ett samarbete med mer snabbspringande innovatörer och entreprenörer i de nya ekonomierna. Samtidigt kan vi bidra med våra resurser och vår kunskap till dem”, säger han.
Krister Mattsson bekräftar också att Ikeakoncernen är öppna för att göra fler stora förvärv under 2018 och framåt.
”Vi tittar utvärderar alltid nya möjligheter för framtiden som är direkt kopplade till vår kärnverksamhet och som skapar mervärde för våra kunder”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.