Hoppa till innehållet

Ikea storsatsar på elbilar

Möbeljätten Ikea startsatsar på elbilar. Nu ska samtliga Ikea-varuhus i världen byta ut sina bilar mot eldrivna fordon och bolaget öppnar även upp för att investera i företag verksamma i elbilssektorn. 

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.
Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.Foto: Alexander Blinov

Det var under den pågående klimatveckan i New York som Ikeas tillförordnade hållbarhetschef Pia Heidenmark-Cook presenterade möbeljättens elbilssatsning. 

"Det gäller vår egen fordonsflotta vid varuhusen och kontoren, men också de partner som sköter våra hemleveranser. Dessutom ska vi sätta upp laddstolpar vid alla varuhus för att uppmuntra både medarbetare och kunder att också byta till elbil", säger hon till DN.  

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne 

Genom skiftet hoppas Ikea bidra till högre produktionsvolymer för elbilstillverkarna vilket potentiellt kan hjälpa till att pressa priserna på elbilar. Omkring hälften av Ikeas varuhus är redan utrustade med laddstolpar, skriver DN. 

Övergången till en elbilsflotta ska vara klar senast 2030 och även andra globala jättar som DHL, HP, Unilever och Vattenfall har anslutit sig till initiativet. 

"Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge", säger Magnus Hall, vd för Vattenfall, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ett stort hinder för Ikeas vision är att det i dagsläget är ont om elfordon för tyngre transporter, men bolaget hoppas att initiativet ska öka utvecklingstakten i elbilsbranschen. Om det inte är tillräckligt är möbeljätten även beredd att ta saken i egna händer. 

"Vi tittar även på möjligheten att investera, till exempel i företag som främjar övergången till elbilar eller att gå in i långsiktiga partnerskap för att visa att det här är viktigt", säger Pia Heidenmark-Cook till DN. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera