Annons

Trendbrott efter 77 år – Ikea öppnar butik hos Alibaba i Kina

Jon Abrahamsson Ring, vd för Inter Ikea som äger varumärket Ikea, och möbeljättens butik i Hangzhou, Kina.
Jon Abrahamsson Ring, vd för Inter Ikea som äger varumärket Ikea, och möbeljättens butik i Hangzhou, Kina. Foto: Kollage
För första gången under sin 77-åriga historia ska Ikea nu erbjuda sina varor via en tredje part.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hittills har Ikea enbart sålt möbler via egna butiker, så väl fysiskt som på nätet. Från i dag gäller inte den regeln längre när Ikea öppnar nätbutik på e-handelsgiganten Alibabas plattform Tmall i Kina.

Ikeas företrädare har tidigare helt avvisat tanken på att möta konkurrensen från e-handeln genom att sälja sina produkter på andra plattformar som Amazon.

Steget att öppna butik hos e-handelsjätten Alibaba är därför en helomvändning.

”Kina har utvecklats dramatiskt inom den digitala världen. Vi har historiskt investerat i Ikea-infrastruktur på platser där de många människorna bor, jobbar eller har enkelt att ta sig till. Nu finns det också en marknad där miljontals kineser spenderar tid och utforskar heminredningslösningar”, säger Tolga Öncü, ansvarig för detaljhandelsverksamheten inom Ingka Group som driver majoriteten av världens Ikea-varuhus.

Butiken på Tmall kommer finnas parallellt med Ikeas egen e-handelssajt. Han betonar att lösningen att unik för Kina och att Ingka inte har några liknande planer i dagsläget på andra marknader.

Läs även: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

”Vi ser att det blir svårt att nå de många kinesiska familjerna och kommer att ta för lång tid, så nu känner vi att behovet är större än någonsin att Ikea tar större plats samtidigt som vi fortsätter att investera i egna fysiska mötesplatser”, säger Tolga Öncü.

Till skillnad från andra plattformar handlar det dessutom om att Ikea öppnar en egen butik på Tmall, snarare än att sälja enstaka produkter som hade varit fallet på Amazon.

”Vi känner att våra befintliga verktyg för att nå människor i Europa och Nordamerika är tillräckliga och har inte några diskussioner med tredjepartsplattformar någon annanstans.”

Satsningen i Kina är dock ett försök som kommer att följas nära av Inter Ikea, som äger varumärket Ikea och delar ut franchiserättigheterna till de företag som ska driva både fysiska butiker och sälja Ikeaprodukter på nätet.

”Samarbetet med Alibaba är ett test för att se hur det passar in i vår infrastruktur och kundernas upplevelse. Vi vill bli mer tillgängliga och tittar på nya format som små butiker. Nu är vi också redo att titta på andra kanaler och kommer att utvärdera för att se hur vi ska fortsätta, men det finns inga andra planer just nu utan detta är ett väldigt specifikt test i Kina”, säger Jon Abrahamsson Ring, tillträdande koncernchef för Inter Ikea.

Läs även: Ikea planerar jätteomvandling: ”Ingvar skulle ha varit begeistrad”

Ikeas egen e-handel har rullats ut i 50 länder. I fjol växte nätförsäljningen med 50 procent för att utgöra över 10 procent av den totala församlingen, sade nyligen koncernchefen Jesper Brodin i en intervju med Dagens industri.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer