Hoppa till innehållet

Ikeas frilansapp Taskrabbit stängs ner efter cyberattack

Ikeas frilanstjänst Taskrabbit har utsatts för en möjlig cyberattack. Medan intrånget utreds har appen stängts ner.

Ett Ikea-varuhus.
Ett Ikea-varuhus.Foto: Alexander Blinov

Den svenska möbeljätten Ikeas marknadsplats Taskrabbit, som matchar frilansarbetare med jobb, utreder en möjlig cyberattack. 

Bolaget skickade på måndagen ut e-post till sina användare och rekommenderade dem att byta lösenord ifall de använt samma lösenord på andra webbplatser, enligt nyhetssajten Cnet.

På Twitter sågs klagomål från Taskrabbits användare som bland annat påpekat att hemsidan ledde användarna till en annan hemsida som visade appens transaktionsvolymer och personlig information om anställda. 

Läs mer: Ikea öppnar för fler stora techförvärv 

Taskrabbit uppger inte hur många användare som har drabbats, men kommer temporärt att stänga ned appen och hemsidan under tiden då utredningen pågår.

“Vi förstår hur viktig er personliga information är och samarbetar med ett externt cybersäkerhetsföretag och polisen för att utreda detaljerna”, skriver Taskrabbit på Twitter. 

Ikea köpte Silicon Valley-startupen Taskrabbit, som dessförinnan tagit in över 400 miljoner i riskkapital, under september 2017. Möbeljätten har redan lanserat tjänsten i USA, Kanada och Storbritannien där kunderna erbjuds hjälp att montera sina Ikeamöbler. 

Vid tiden för uppköpet var ungefär 60.000 frilansarbetare anslutna till tjänsten. Dessa kommer att kompenseras ekonomiskt under tiden tjänsten ligger nere, uppger bolaget.

Ikeas förvärv av Taskrabbit ska hjälpa koncernen att stärka sitt erbjudande till kunderna i en tid då konkurrenter i allt större utsträckning satsar på hemprodukter och installationstjänster. Det sa Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group, nyligen i en intervju med Di Digital.

”I den nya ekonomin och den konkurrens som växer fram är tekniken nyckeln till framgång. Så även inom detaljhandeln – oavsett om det handlar om Alibaba, Amazon, Ikea eller något annan”, sa Krister Mattsson.

(Finwire/ Di Digital)

Läs mer: ”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera