Den svenska möbeljätten Ikeas marknadsplats Taskrabbit, som matchar frilansarbetare med jobb, utreder en möjlig cyberattack.
Bolaget skickade på måndagen ut e-post till sina användare och rekommenderade dem att byta lösenord ifall de använt samma lösenord på andra webbplatser, enligt nyhetssajten Cnet.
På Twitter sågs klagomål från Taskrabbits användare som bland annat påpekat att hemsidan ledde användarna till en annan hemsida som visade appens transaktionsvolymer och personlig information om anställda.
Läs mer: Ikea öppnar för fler stora techförvärv
Taskrabbit uppger inte hur många användare som har drabbats, men kommer temporärt att stänga ned appen och hemsidan under tiden då utredningen pågår.
“Vi förstår hur viktig er personliga information är och samarbetar med ett externt cybersäkerhetsföretag och polisen för att utreda detaljerna”, skriver Taskrabbit på Twitter.
Ikea köpte Silicon Valley-startupen Taskrabbit, som dessförinnan tagit in över 400 miljoner i riskkapital, under september 2017. Möbeljätten har redan lanserat tjänsten i USA, Kanada och Storbritannien där kunderna erbjuds hjälp att montera sina Ikeamöbler.
Vid tiden för uppköpet var ungefär 60.000 frilansarbetare anslutna till tjänsten. Dessa kommer att kompenseras ekonomiskt under tiden tjänsten ligger nere, uppger bolaget.
Ikeas förvärv av Taskrabbit ska hjälpa koncernen att stärka sitt erbjudande till kunderna i en tid då konkurrenter i allt större utsträckning satsar på hemprodukter och installationstjänster. Det sa Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group, nyligen i en intervju med Di Digital.
”I den nya ekonomin och den konkurrens som växer fram är tekniken nyckeln till framgång. Så även inom detaljhandeln – oavsett om det handlar om Alibaba, Amazon, Ikea eller något annan”, sa Krister Mattsson.
(Finwire/ Di Digital)