Hoppa till innehållet

IK:s betalbolag Opensolution köper konkurrenter – ska bli störst inom arenasektorn

Private equity-jätten IK fortsätter att investera i sitt betalbolag Opensolution. Nu finansierar man köpen av svenska Cashpoint och norska KDR med målet att bli störst i Norden inom restaurang- och arenasektorn.

Kristian Carlsson Kemppinen, partner på Opensolutions storägare IK Investment Partners. Bolaget står bland annat bakom armbanden på musikfestivalen Summerburst. Foto: IK, Izabelle Nordfjell/TT
Kristian Carlsson Kemppinen, partner på Opensolutions storägare IK Investment Partners. Bolaget står bland annat bakom armbanden på musikfestivalen Summerburst. Foto: IK, Izabelle Nordfjell/TTFoto: IK, Izabelle Nordfjell/TT

Det svenska betalbolaget Opensolution, med bas i Göteborg, höjer insatsen i konkurrensen med bolag som Izettle, Bambora och Nets.

Under onsdagen står det klart att man, med huvudägaren IK Invests hjälp, förvärvar två mindre betalbolag: Cashpoint, en svensk återförsäljare av kassasystem och betalterminaler, samt KDR, en ledande norsk leverantör av betalningslösningar.

Vårt mål är att bli störst inom restaurang- och arenasektorn i Norden.

Köpeskillingen är än så länge hemlig. Klart är dock att de två bolagen tillsammans ska utgöra drygt 40 procent av Opensolutions förväntade omsättning på kring 200 miljoner kronor i år. 

”Vårt mål är att bli störst inom restaurang- och arenasektorn i Norden. KDR är ju marknadsledande i Norge inom restauranger och arenor. Och även Cashpoint är starka inom restauranger”, säger vd Christian Johansson som grundade Opensolution 2007. 

I juni 2016 köpte private equity-jätten IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) majoriteten av bolaget från honom. Men han återinvesterade en del av pengarna och förblir en stark delägare med en "betydande minoritetsandel". 

Opensolutions vd och grundare Christian Johansson.

Läs mer: IK köper Opensolutions

Idag är Opensolution främst känt för att förse restauranger och arenor med betalterminaler och kassasystem. Man har egenutvecklad mjukvara och över 8 000 kunder, däribland Sushi Yama, Tele2 Arena, Flygbussarna och festivalen Summerburst. 

Arenasektorn är en komplex miljö där tiotusentals gäster strömmar till på en kvart.

”Inte minst arenasektorn är en komplex miljö där tiotusentals gäster strömmar till på en kvart, tjugo minuter i pauserna. Vi är kända för vår programvara som är extremt snabb och driftssäker”, förklarar vd Christian Johansson.

Förvärven är inte de första för året. I början på året köpte Opensolution säljbolaget Lindberg & Frisk.

”Det råder en tydlig konsolideringstrend inom betalningslösningar vilket skapar intressanta möjligheter. Vi ska fortsätta och göra förvärv i Norden med målet att bli störst inom restaurang och arenasektorn”, säger Christian Johansson.

KDR bildades 1993, och beskrivs som marknadsledande i Norge inom betalningslösningar för restaurang- och servicebranschen. Företaget har kontor i Oslo, Bergen och Stavanger.

CashPoint har funnits på den svenska marknaden sedan början av 80-talet, och säljer kassasystem och betalterminaler till slutkunder och återförsäljare.

Opensolution har huvudkontor i Göteborg och IK Small Cap I Fund är majoritetsägare sedan 2016. Mer om ägarbilden på Nordic Tech List.


Mer om denna affär och andra nyheter inom betalsektorn i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/wallenbergarnaochh-m-bossensklockrenasvarpaapplepay

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera