Annons

Imax och Starbreeze rullar ut VR-satsning 2018

Starbreezes vd Bo Andersson Klint
Starbreezes vd Bo Andersson Klint
Imax VR-satsning, med svenska Starbreeze ombord, ska rullas ut i hela USA 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Imax bedömer att bolagets satsning på virtual reality, VR, som bland annat görs tillsammans med Starbreeze, förmodligen kan rullas ut i hela USA 2018. Det framkom när Imax vd Richard Gelfond talade på en konferens i New York på torsdagen i Goldman Sachs regi, skriver nättidningen M&E Daily.

I våras ingick spelutvecklaren Starbreeze ett samarbete med filmföretaget Imax för att skapa ett koncept för så kallade destinationsbaserade VR-upplevelser under Imax varumärke. Samarbetet innebär bland annat att parterna ska erbjuda en VR-upplevelse baserad på Starbreeze headset Star VR i en Imax-miljö. Nyligen kom beskedet att Starbreeze börjat leverera Star VR till Imax i förberedelse för öppnandet av ImaxVR-centret i Los Angeles senare i år.

Läs mer: Starbreeze VR-glasögon – snart på en biograf nära dig

På frågan om när VR-satsning väntas ge ett betydelsefullt bidrag till Imax resultat och lanseras brett i hela USA svarade Richard Gelfond:

”Det är alltid svårt att säga när det gäller en ny verksamhet... Men när jag tittar på vår plan så skulle jag säga förmodligen 2018”.

Richard Gelfonds bedömning kring intäktsmodellen påminner i stort om vad bolaget tidigare talat om. En VR-upplevelse hos Imax som varar i fem-tio minuter kan komma att kosta mellan 7 och 10 dollar.

”Vi håller på att ta fram modellen för det här just nu, men det ser ut som att en teater kan inrymma 10-15 VR-pods (vilket skulle betyda 10-15 Star VR-headset, reds anm)”, sade Richard Gelfond.

Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies