Hoppa till innehållet

Industriellt VR-bolag tar in halv miljard – flera svenska investerare ombord

Varjos VR-hårdvara används för att träna astronauter och piloter. Nu tar det finska techbolaget in närmare en halv miljard kronor från en rad investerare, varav tre med svensk koppling. 

Timo Toikkanen, vd för Varjo vars VR-produkter bland annat används för att träna astronauter och piloter.
Timo Toikkanen, vd för Varjo vars VR-produkter bland annat används för att träna astronauter och piloter.

Flera svenska investerare är ombord när finska Varjo tar in 54 miljoner dollar, motsvarande 473 miljoner kronor, för att expandera globalt och fortsätta utveckla sin industriella hård- och mjukvara inom VR och andra former av ”blandad verklighet” (även kallad XR, eller ”cross reality”). Något förenklat handlar det om att skapa miljöer som är så pass verkliga att de kan användas internt av storföretag, bland annat för simulerad träning och produktutveckling.

Bland investerarna finns existerande delägare som Niklas Zennströms Atomico, svenska EQT Ventures och Volvo Cars VOLCAR B +0,63%Dagens utveckling Tech Fund. Bland de finska aktörer som går in med kapital kan nämnas det statliga investmentbolaget Tesi, samt riskkapitalbolagen Nordicninja och Lifeline Ventures. 

Kapitalrundan är den tredje i ordningen och innebär att Varjo plockat in drygt 100 miljoner dollar (närmare 900 Mkr) sedan starten. 

Varjo beskriver sig som det ”enda bolaget i världen” som levererar VR- och XR-enheter med – för ögat – perfekt upplösning. Bolag som exempelvis Volvo Cars, Boeing, Audi och Siemens uppges bland annat använda tekniken for att genomföra ”astronaut- och pilotutbildning”, utveckla framtidens bilar, samt för att effektivisera andra former av produktutveckling. 

”Vi ser en enorm efterfrågan på användningen av teknik inom VR och blandad verklighet, inte minst eftersom en stor del av världen fortsätter att arbeta på distans”, säger Timo Toikkanen, vd för Varjo. 

”När man kombinerar den fotorealistiska upplösningen och den exakta, integrerade eyetracking som finns i våra enheter, med vår kompatibla mjukvara, är möjligheterna att skapa, utbilda och bedriva forskning i virtuella miljöer oändliga”, slår han fast.

Varjos första produkter lanserades i fjol, men årsredovisningen för 2019 är ännu inte publik. Under 2018 redovisade bolaget en förlust på 12,3 miljoner euro, cirka 125 Mkr. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera