Annons

Influencer-startupen Metapic förvärvas av Tradedoubler

Tradedoublers Nordenchef Kristoffer Klockare och Metapics vd Filip Askviken.
Tradedoublers Nordenchef Kristoffer Klockare och Metapics vd Filip Askviken. Foto: Pressbild.
Onlinemarknadsföringsföretag Tradedoubler förvärvar startupbolaget Metapic. Metapic har sedan starten 2014 erbjudit bloggare en tjänst för att öka sina intäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Metapic grundades 2014 av Filip Askviken och Erik Axelsson. Deras bolag tillhandahåller en plattform för produktrekommendationer inom influencer- och livstilsmedia till bloggare. Hittills har plattformen haft 20 000 användare och 2 miljoner unika visningar per vecka i Sverige, Norge och Danmark, uppger bolaget. 

Nu köps Metapic upp av börsnoterade Tradedoubler, som är aktivt inom prestationsbaserad marknadsföring och teknologi. Det framgår av Tradedoublers senaste kvartalsrapport.

”Vi är mycket glada över att vi strategiskt förstärker vår redan starka position inom influencer publishing genom förvärvet av Metapic. Vi ser ett ökat intresse hos annonsörer att nå ut via influencers. Förvärvet gör det möjligt att tillsammans bättre tillgodose det behovet”, säger Kristoffer Klockare, Nordenchef på Tradedoubler.

Läs även: Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering 

Antalet bolag som fokuserar på influencer-nätverk växer. Di Digital har bland annat rapporterat om  svenska Bloglovin, Starflow och Shoutly tidigare. För Metapic kommer uppköpet göra det möjligt att växa som en separat enhet inom Tradedoubler, enligt vd:n Filip Askviken.

”Vi ser stora fördelar i uppköpet. Tradedoubler ger oss lång erfarenhet, skalbarhet och lokal expertis som hjälper oss att leverera en bättre tjänst till befintliga partners och öka den lokala närvaron över stora delar av Europa”, säger Filip Askviken i ett meddelande.

Köpesumman för förvärvet är okänd. 

Läs även: Bloglovins förlust rusar till 73 miljoner: ”Faktiskt inte orolig”

Samtidigt visar Tradedoublers kvartalsrapport en minskad nettomsättning, från 322 miljoner kronor för andra kvartalet i fjol till 285 Mkr i år.

Rörelseförlusten före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 Mkr vilket var en förbättring i jämförelse med fjolårets 2 Mkr i förlust. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies