Annons

Influencern Kenza stäms – sägs ha gjort smygreklam

Kenza Zouiten är en av Sveriges största bloggare.
Kenza Zouiten är en av Sveriges största bloggare. Foto: Oskar Omne
Konsumentombudsmannen stämmer Kenza Zouiten för flera inlägg i sociala medier som man anser är smygreklam.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer influencern Kenza Zouiten sedan hon har publicerat reklam i sociala medier utan att märka den som sådan. Det uppger KO i ett pressmeddelande.

Stämningen gäller flera inlägg från tidigt 2017 som publicerades på Instagram, Facebook och Youtube. Kenza gjorde där reklam för solglasögon av ett visst märke utan någon reklammärkning, uppger myndigheten.

Den aktuella stämningen gäller brott mot marknadsföringslagen.

Läs mer: Alexandra "Kissie" Nilsson döms för smygreklam 

”Mitt bolag Kenza Zouiten AB har i dagarna blivit stämt av KO. Det gäller inlägg jag gjorde för ungefär 2 år sedan som KO menar var reklam”, skrev Kenza nyligen på sin blogg.

Hon menar att inläggen inte är reklam eftersom hon inte fick betalat för att bära solglasögon på dem.

”Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till. Jag kommer inte kommentera detta mer i media.”

Konsumentombudsmannen håller inte med.

”Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt”, säger Gunnar Wikström, processråd på KO.

”Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller”, tillägger han.

Kenza är bland annat medgrundare av klädmärket Ivyrevel, som har både H&M och det tyska ehandelsbolaget Zalando som delägare.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies