Hoppa till innehållet

Influencern Kenza stäms – sägs ha gjort smygreklam

Konsumentombudsmannen stämmer Kenza Zouiten för flera inlägg i sociala medier som man anser är smygreklam.

Kenza Zouiten är en av Sveriges största bloggare.
Kenza Zouiten är en av Sveriges största bloggare.Foto: Oskar Omne

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer influencern Kenza Zouiten sedan hon har publicerat reklam i sociala medier utan att märka den som sådan. Det uppger KO i ett pressmeddelande.

Stämningen gäller flera inlägg från tidigt 2017 som publicerades på Instagram, Facebook och Youtube. Kenza gjorde där reklam för solglasögon av ett visst märke utan någon reklammärkning, uppger myndigheten.

Den aktuella stämningen gäller brott mot marknadsföringslagen.

Läs mer: Alexandra "Kissie" Nilsson döms för smygreklam 

”Mitt bolag Kenza Zouiten AB har i dagarna blivit stämt av KO. Det gäller inlägg jag gjorde för ungefär 2 år sedan som KO menar var reklam”, skrev Kenza nyligen på sin blogg.

Hon menar att inläggen inte är reklam eftersom hon inte fick betalat för att bära solglasögon på dem.

”Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till. Jag kommer inte kommentera detta mer i media.”

Konsumentombudsmannen håller inte med.

”Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt”, säger Gunnar Wikström, processråd på KO.

”Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller”, tillägger han.

Kenza är bland annat medgrundare av klädmärket Ivyrevel, som har både H&M och det tyska ehandelsbolaget Zalando som delägare.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera