Annons

Influencers ska hjälpa unga hitta sin grej

Kristina Tjäder, Penny Parnevik och Alexandra Krook
Kristina Tjäder, Penny Parnevik och Alexandra Krook Foto: Press/Olivia Åkerlund
Över 100 000 barn i åldrarna 12-15 har ingen aktivitet med vuxen ledare efter skoltid, det ska det nu bli ändring på. I veckan lanserades Sparks Generation, en ny tjänst som ska hjälpa ungdomar att hitta sin 'spark' - någonting som de brinner för. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Idén till projektet kom när Alexandra Krooks tioåriga dotter kom till henne och frågade om hon hade en concealer, någonting som hon hade hört efter att ha kollat på sminkfilmer på Youtube. 

”Jag såg hur kraftfullt och hur personligt plattformen var. Men mycket av innehållet som fanns var 'pranks' och reklam för produkter, jag tänkte att man borde använda mediet för någonting meningsfullt istället”, säger Alexandra Krook. 

Namnet Sparks kommer från en forskningsstudie som visar att de ungdomar som hittar ett intresse som de brinner för mår bättre, känner mer glädje, motivation och mening.  Alexandra Krook som jobbar med marknadsföring ville kombinera detta med insikten hon fick från Youtube. 

Ungdomar har i fokusgrupper svarat på hur de bäst tror att man kan nå personer i deras målgrupp att våga prova nya saker. Svaren som de fick användes för att utveckla tjänsten. 

”Vi använder influencers som inspirerar, vi gör 'how-to-filmer' så att man har koll på vad man ska göra, samt att hjälper till med att hitta ett ställe dit man kan gå och prova det på riktigt”, säger Alexandra Krook. 

Penny Parnevik, känd från TV-serien Parneviks, och syskonen Wilma och Emil Holmquist, med över 200 000 prenumeranter på Youtube, är redan knutna till tjänsten. 

Föreningar kan koppla upp sig till tjänsten så att användarna kan hitta en lokal plats där man kan prova på aktiviteten som influeraren visar. I framtiden kommer tjänsten utvecklas till en en app där ungdomarna kommer kunna hitta ett brett utbud av aktiviteter. 

Bakom Sparks Generation finns förutom Alexandra Krook (som är gift med Kivra-grundaren Stefan Krook), även Kristina Tjäder som är en av grundarna av modebolaget House of Dagmar, och Victor Ljungberg, vd på Youtube-nätverket Splay One. Projektet drivs som en ideell förening som finansieras av donationer, där en del av donationerna kommer från Erling Perssons Stiftelse och Skandia: Idéer för livet.    

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer