Hoppa till innehållet

Influerarstjärnan om sina investeringar: ”Rätt möjlighet – då tar jag risken”

Influerarbranschen spås snart omsätta över miljarden. Pengarna läggs på dyra kläder, resor och exklusiva bostäder – men en ny trend börjar skönjas. ”Jag försöker hitta 5-6 bolag som jag verkligen tror på”, säger Margaux Dietz som gör sig redo för sin andra startupinvestering. 

Margaux Dietz är en av Sveriges mest framgångsrika influerare.
Margaux Dietz är en av Sveriges mest framgångsrika influerare.Foto: Jesper Frisk

Det hela börjar när Margaux Dietz sitter på Dashls (backat av bl.a Cristina Stenbeck och H&M) pop up-bar i Visby under sommarens Almedalsvecka. Av en slump sitter Techbyddy-grundaren Tahero Nori på skönhetssalongen, och de två börjar prata. 

Det tar 20 minuter. Sedan bestämmer sig Margaux Dietz för att göra sin första startupinvestering i Techbuddy, som erbjuder IT-support via hembesök med hjälp av gig-arbetare. Totalt köper hon 2 000 aktier för 100 000 kronor.

”Gick mest på magkänsla för den här killen tror jag verkligen på!”, skriver hon på sin blogg några dagar senare. 

Tahero Nori är vd och grundare av Techbuddy.
Tahero Nori är vd och grundare av Techbuddy.Foto: Evelina Carborn

Margaux Dietz räknas som en av Sveriges mest framgångsrika influerare. På sin Youtube-kanal når hon 270 000 människor, på Instagram närmar hon sig 400 000 följare. Intresset märks av i det egna bolaget Margaux Dietz AB, där intäkterna redovisas. 

Under 2018 drog hon in över 8 miljoner kronor till bolaget, och gjorde ett resultat på nära 3 miljoner kronor. 

Och hon är inte ensam att som influerare lägga en del av vinsten i startupbolag. 

En föregångare är Isabella Löwengrip, som gjort en rad investeringar själv och via startupfabriken Nordic Tech House, där hon inte längre är delägare. I flera fall har hon bytt till sig aktier i utbyte mot att bolaget fått synas i till exempel hennes blogg. Hon har gått in som delägare i preventivmedelappen Natural Cycles, träningsabonnemanget Fitness Collection (som köptes upp av amerikanska Classpass i oktober), det konkade håracessoarbolaget Hermine Hold och stamcellsbolaget Nextcell.

Också Bianca Ingrosso har berättat att hon är intresserad av att investera när rätt möjlighet visar sig, enligt en intervju med Breakit i höstas. 

”Jag tror att många unga, drivna influerare som är på samma nivå som jag själv, Bianca och Isabella – vi är hungriga på att hela tiden lära oss mer. Alla har vi nog en entreprenör i oss som brinner för skapande”, säger Margaux Dietz till Di Digital. 

Hon har själv gått ut och berättat i media att hon letar efter nästa bolag att investera i, vilket fått många att höra av sig. Just nu är hon i möten med en rad bolag, med ett särskilt i åtanke. 

”Är du ett startup-bolag som letar efter en influerare som kan hjälpa dig kommer du att hitta mig efter en googling. Många hör av sig, vilket är kul. Samtidigt vill jag vara selektiv med vad jag går in i.” 

Hon letar inte aktivt själv efter bolagen, utan tar hjälp av anställda – däribland exet Jacob Liebermann, som är tillförordnad marknadschef på robotrådgivaren Fundler. 

Av bolagen hon träffat har hon kommit längst med Pushappy, som genom så kallad gamification höjer motivationen och ökar försäljningen på arbetsplatser. 

Intresset för försäljning odlade hon redan innan influerarkarriären, när hon jobbade som försäljare på Telia, och sedan som projektledare på en eventbyrå. 

”Jag är nyfiken på hur man kan öka försäljningen genom enkla medel. Till exempel: se hur mycket en butik kan öka dagens försäljning genom säljtävlingar. Den typen av lösningar intresserar mig.” 

Margaux Dietz berättar också att hon håller ögonen öppna för bolag med kvinnliga grundare. 

”Men framför allt är det kul att se något växa. Startups drivs av hungriga människor, och jag har intrycket av att det är en trend bland yngre att våga mer. Jag vill gärna 'boosta' självförtroendet hos de som faktiskt vågar. Om jag går in pratar man också om bolaget mer.”

Liksom Isabella Löwengrip ser hon att hennes roll som influerare ger henne en unik position som investerare, och funderar på att skapa ett liknande upplägg som bloggerskan gjort i hennes framtida investeringar. 

Hon ser det som en lösning framför allt för startupbolag som annars inte skulle ha råd att köpa utrymme i hennes kanaler. 

”Man kan komma överens om att få aktier värda en specifik summa gentemot att man till exempel lägger ut fyra samarbeten med ett företag per år. Att man utvecklar marknadsvärdet gentemot aktien. Det kan bli en mix av det, och pengar, i nästa bolag jag går in i.” 

Samtidigt ser hon en risk i att förknippas för starkt med ett företag. 

”Jag måste känna 100 procents förtroende, annars kan det skada mig.” 

Hur mycket pengar kan du tänka dig att gå in med i ett bolag som max? 

”Jag har bra koll på ekonomi och har en budget som jag håller mig till. Men nej, skulle det komma något jag verkligen vill satsa på så tar jag den risken.” 

Med investeringen i Techbuddy har hon hittills inte gjort något väsen av sig i bolaget. Men inför framtida investeringar vill hon verka mer engagerat. 

”Jag försöker hitta 5-6 bolag som jag verkligen tror på. Som jag kommer kunna se växa, och att något av dem kan gå hela vägen.”

Ett halvår har gått sedan din spontana investering i Techbuddy. Hur tänker du kring den i dag? 

”Jag tänker att det känns bra och roligt. Jag och Tahero pratar då och då. Jag väntar och ser, och har en positiv känsla.” 

Hittills har mötena med startupbolagen sporrat hennes egen fantasi, och gett henne idéer till framtida bolag. Under 2020 väntas lanseringen av ett nytt företag som jobbat med under ett års tid, men mer vill hon inte avslöja. 

”Det känns som att vår bransch verkligen börjar bli tagen på allvar nu. Nu förstår man värdet av att få med en influerare i en startup.” 

Beyoncé Knowles har också startupbolag i sin portfölj.
Beyoncé Knowles har också startupbolag i sin portfölj.Foto: Evan Agostini
Jared Leto har gjort över 50 investeringar i startupbolag i techsektorn. Har också hjälpt en rad startups med rådgivning.
Jared Leto har gjort över 50 investeringar i startupbolag i techsektorn. Har också hjälpt en rad startups med rådgivning.Foto: Jordan Strauss

Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera