Det hela börjar när Margaux Dietz sitter på Dashls (backat av bl.a Cristina Stenbeck och H&M) pop up-bar i Visby under sommarens Almedalsvecka. Av en slump sitter Techbyddy-grundaren Tahero Nori på skönhetssalongen, och de två börjar prata.
Det tar 20 minuter. Sedan bestämmer sig Margaux Dietz för att göra sin första startupinvestering i Techbuddy, som erbjuder IT-support via hembesök med hjälp av gig-arbetare. Totalt köper hon 2 000 aktier för 100 000 kronor.
”Gick mest på magkänsla för den här killen tror jag verkligen på!”, skriver hon på sin blogg några dagar senare.
Margaux Dietz räknas som en av Sveriges mest framgångsrika influerare. På sin Youtube-kanal når hon 270 000 människor, på Instagram närmar hon sig 400 000 följare. Intresset märks av i det egna bolaget Margaux Dietz AB, där intäkterna redovisas.
Under 2018 drog hon in över 8 miljoner kronor till bolaget, och gjorde ett resultat på nära 3 miljoner kronor.
Och hon är inte ensam att som influerare lägga en del av vinsten i startupbolag.
En föregångare är Isabella Löwengrip, som gjort en rad investeringar själv och via startupfabriken Nordic Tech House, där hon inte längre är delägare. I flera fall har hon bytt till sig aktier i utbyte mot att bolaget fått synas i till exempel hennes blogg. Hon har gått in som delägare i preventivmedelappen Natural Cycles, träningsabonnemanget Fitness Collection (som köptes upp av amerikanska Classpass i oktober), det konkade håracessoarbolaget Hermine Hold och stamcellsbolaget Nextcell.
Också Bianca Ingrosso har berättat att hon är intresserad av att investera när rätt möjlighet visar sig, enligt en intervju med Breakit i höstas.
”Jag tror att många unga, drivna influerare som är på samma nivå som jag själv, Bianca och Isabella – vi är hungriga på att hela tiden lära oss mer. Alla har vi nog en entreprenör i oss som brinner för skapande”, säger Margaux Dietz till Di Digital.
Hon har själv gått ut och berättat i media att hon letar efter nästa bolag att investera i, vilket fått många att höra av sig. Just nu är hon i möten med en rad bolag, med ett särskilt i åtanke.
”Är du ett startup-bolag som letar efter en influerare som kan hjälpa dig kommer du att hitta mig efter en googling. Många hör av sig, vilket är kul. Samtidigt vill jag vara selektiv med vad jag går in i.”
Hon letar inte aktivt själv efter bolagen, utan tar hjälp av anställda – däribland exet Jacob Liebermann, som är tillförordnad marknadschef på robotrådgivaren Fundler.
Av bolagen hon träffat har hon kommit längst med Pushappy, som genom så kallad gamification höjer motivationen och ökar försäljningen på arbetsplatser.
Intresset för försäljning odlade hon redan innan influerarkarriären, när hon jobbade som försäljare på Telia, och sedan som projektledare på en eventbyrå.
”Jag är nyfiken på hur man kan öka försäljningen genom enkla medel. Till exempel: se hur mycket en butik kan öka dagens försäljning genom säljtävlingar. Den typen av lösningar intresserar mig.”
Margaux Dietz berättar också att hon håller ögonen öppna för bolag med kvinnliga grundare.
”Men framför allt är det kul att se något växa. Startups drivs av hungriga människor, och jag har intrycket av att det är en trend bland yngre att våga mer. Jag vill gärna 'boosta' självförtroendet hos de som faktiskt vågar. Om jag går in pratar man också om bolaget mer.”
Liksom Isabella Löwengrip ser hon att hennes roll som influerare ger henne en unik position som investerare, och funderar på att skapa ett liknande upplägg som bloggerskan gjort i hennes framtida investeringar.
Hon ser det som en lösning framför allt för startupbolag som annars inte skulle ha råd att köpa utrymme i hennes kanaler.
”Man kan komma överens om att få aktier värda en specifik summa gentemot att man till exempel lägger ut fyra samarbeten med ett företag per år. Att man utvecklar marknadsvärdet gentemot aktien. Det kan bli en mix av det, och pengar, i nästa bolag jag går in i.”
Samtidigt ser hon en risk i att förknippas för starkt med ett företag.
”Jag måste känna 100 procents förtroende, annars kan det skada mig.”
Hur mycket pengar kan du tänka dig att gå in med i ett bolag som max?
”Jag har bra koll på ekonomi och har en budget som jag håller mig till. Men nej, skulle det komma något jag verkligen vill satsa på så tar jag den risken.”
Med investeringen i Techbuddy har hon hittills inte gjort något väsen av sig i bolaget. Men inför framtida investeringar vill hon verka mer engagerat.
”Jag försöker hitta 5-6 bolag som jag verkligen tror på. Som jag kommer kunna se växa, och att något av dem kan gå hela vägen.”
Ett halvår har gått sedan din spontana investering i Techbuddy. Hur tänker du kring den i dag?
”Jag tänker att det känns bra och roligt. Jag och Tahero pratar då och då. Jag väntar och ser, och har en positiv känsla.”
Hittills har mötena med startupbolagen sporrat hennes egen fantasi, och gett henne idéer till framtida bolag. Under 2020 väntas lanseringen av ett nytt företag som jobbat med under ett års tid, men mer vill hon inte avslöja.
”Det känns som att vår bransch verkligen börjar bli tagen på allvar nu. Nu förstår man värdet av att få med en influerare i en startup.”
Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de