Hoppa till innehållet

Inför uppdelningen: Qliro minskar omsättningen – men vänder till vinst

Qliro drabbades av en tillbakagång i intäkter under andra kvartalet. Bolaget rapporterar däremot en vändning till viss vinst.

Marcus Lindqvist är vd och koncernchef på Qliro.
Marcus Lindqvist är vd och koncernchef på Qliro.Foto: Jesper Frisk

E-handelskoncernen Qliro QLIRO +1,53%Dagens utveckling minskade omsättningen under andra kvartalet 2019, men vände till ett positivt rörelseresultat.

Qliro har sedan tidigare aviserat att koncernen ska delas upp i tre olika delar: Qliro Financial Services, Cdon Marketplace och Nelly NELLY -3,38%Dagens utveckling.

Omsättningen i hela koncernen uppgick till 723,9 miljoner kronor, en minskning med 10 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet landade på 0,5 Mkr, i jämförelse med ett minusresultat på 10,3 Mkr under samma period i fjol. Qliro Financial Services och Nelly är lönsamma, medan Cdon Marketplace fortsatt går med förlust.

Resultatet efter skatt för koncernen blev 0,4 miljoner kronor, en klar förbättring mot förlusten på 87,4 under andra kvartalet 2018.

Qliro Financial Services ökade de totala rörelseintäkterna med 21 procent under kvartalet. Låneboken växte med 41 procent i kvartalet till över 1,7 miljarder kronor, med snabbast tillväxt inom personlån.

För CDON Marketplace växte de externa handlarnas försäljning med 60 procent, samtidigt som nettoomsättningen minskade. Modeåterförsäljaren Nelly ökade i sin tur sina intäkter med 5 procent.

Redan nu bedöms alla verksamheter vara ”operativt och strukturellt självständiga”, enligt Qliro. Koncernledningen utreder just nu huruvida alla tre bolag ska noteras separat eller avyttras, till exempel genom försäljningar.

(Direkt/Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera