Annons

Ingen fossilfri frakt i svensk e-handel – utom till Södermalm

Lastbilstrafiken skickar upp de svenska koldioxidutsläppen, bland annat på grund av ökad e-handel.
Lastbilstrafiken skickar upp de svenska koldioxidutsläppen, bland annat på grund av ökad e-handel. Foto: Di/TT
E-handeln växer och lastbilsfrakten ökar de svenska koldioxidutsläppen. Bara en av Sveriges 20 största e-handlare erbjuder kunderna ett fossilfritt fraktval, visar Di Digitals granskning. De gröna leveranserna går endast till adresser på Södermalm i Stockholm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Utsläppen av växthusgaser på svenska vägar ökade i fjol på grund av lastbilstransporter. Enligt Trafikverket har det aldrig tidigare registrerats så många lätta lastbilar, sådana som används inom e-handeln.

Fossiltransporter dominerar inom svensk e-handel, visar Di Digitals granskning. Bara ett av Sveriges 20 största e-handelsbolag erbjuder kunderna ett fossilfritt fraktalternativ.

I det fallet rör det sig endast om adresser på Södermalm i Stockholm.

Många transportbolag klimatkompenserar för sina leveranser och blandar sitt bränsle med biodrivmedel. Men fossilbaserad frakt är standard när svenskar nätshoppar. I många fall betalar kunderna ingenting för frakten.

”Fri frakt är en kundförmån som uppskattas. Vårt mål är att våra kunder ska betala marknadens lägsta pris”, säger Martin Eblad, vd på e-handlaren Bygghemma.

Vi har ännu inte funnit något alternativ

Den enda sajten där kunderna själva kan välja en fossilfri transport är hos nätapoteket Apotea, som erbjuder transport via elbilar och cargocyklar från lagret i Morgongåva till Södermalm.

”Det är tyvärr en för stor andel fossilbaserad frakt. Men vi jobbar hårt på att den ska minska. Postnord kör till exempel sina paket på tåg vissa sträckor”, säger Pär Svärdson, Apoteas vd och medgrundare.

Läs mer: Apoteas vd: ”Jag tror inte fri frakt är en miljöbov” 

Vissa e-handlare erbjuder miljövänligare frakt i begränsad utsträckning.

Mathem och Linas matkasse – som båda säljer livsmedel och sköter sina egna transporter – sköter vissa leveranser via cykel, elbil och biogas. Men kunderna har ingen möjlighet att välja att just deras mat ska fraktas på dessa sätt.

Läs mer: Spotify ökar flygandet – har inte koll på alla utsläpp 

Flera av e-handelsbolagen uppger att de miljöalternativ som finns kan leda till en sämre kundupplevelse.

”Vi har ännu inte funnit något alternativ som motsvarar de krav vi ställer i förhållande till snabbhet, flexibilitet och volym”‚ säger Anders Enevoldsen, kommunikationschef på nätbutiken Boozt.

En del menar att e-handeln kan ha en positiv miljöpåverkan eftersom eftersom konsumenterna slipper ta sig en och en till butikerna för att handla sina varor.

Detta framhåller bland andra börsnoterade Bygghemma, som omsatte 5 miljarder kronor förra året.

”Vi anser att vårt alternativ är mindre miljöbelastande än att var och en kör själv tur och retur för att hämta produkter”, säger vd:n Martin Eblad.

Forskningen visar dock än så länge på något annat. Statens väg- och transportforskningsinstitut visade i fjol att den svenska e-handeln ersätter konsumenternas övriga bilresor endast i begränsad utsträckning.

Vi tror att fri frakt är dåligt ur miljösynpunkt

Nästan en tredjedel av de 20 e-handlarna i Di Digitals genomgång erbjuder fri frakt på alla ordrar, oavsett storlek. Hos resten av bolagen är frakten gratis över en viss gräns.

Flera av bolagen beskriver gratisfrakt som ett standarderbjudande.

”Det blir därför svårt att ha ett avvikande erbjudande utan att det har negativ effekt på försäljningen”‚ säger Peter Brühl, e-handelschef på Bokus.

Läs mer: Ska ta hänsyn till miljön – statliga fonden flyger 9 gånger av 10 

Vissa tillstår att kostnadsfri frakt har negativa miljökonsekvenser. E-handelsgruppen Pierce, som äger nätbutiker som 24MX, erbjuder gratis frakt endast för beställningar som överstiger 1000 kronor.

”För oss var det lönsammare och glädjande nog mer miljövänligt att endast erbjuda fri frakt över den gränsen”, säger Ion Ciorici, logistikansvarig Pierce och tillägger:

”Vi tror att fri frakt ur miljösynpunkt är dåligt.”

Flera av de svarande bolagen pekar ut returer som ett miljöproblem. Enligt lagen har alla kunder som handlar på internet ångerrätt, vilket kan leda till att hela beställningar, eller stora delar av dem, returneras.

”Där kan vi prata om att det är dåligt ur miljösynpunkt, att köpa något och sedan skicka tillbaka”, säger Erik Wickman, vd på nätbutiken Inet, som omsatte drygt 700 miljoner kronor 2017.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies