Det svenska edtech-bolaget Kognity utvecklar smarta läroböcker – som kan användas på mobiler, läsplattor och datorer – med interaktivt material i kombination med videoklipp, animeringar och 3D-grafer.
De digitala läroböckerna riktar sig till det tvååriga – och internationella – gymnasieprogrammet IB och dess motsvarigheter världen över.
”Våra tjänster gör lärandet aktivt och engagerande. Lärandet har sett exakt likadant ut i hundra år, den tryckta läroboken har tidigare varit det enda verktyget för lärarna att överföra läroplanen till elevernas långtidsminne”, säger Kognitys vd Hugo Wernhoff.
Vi kommer nog undvika en börsnotering.
Nu står det klart att nettoomsättningen ökade med 12 procent till nästan 46,5 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2019, som löpte fram till augusti.
Men enligt vd:n Hugo Wernhoff påverkades den redovisade omsättningen av många sena skolstarter efter räkenskapsårets slut. Detta eftersom att Kognitys prenumerationsintäkter kommer in till bolaget när licensen väl tas i bruk, det vill säga vid skolstart.
”Den egentliga tillväxten är 45 procent, om man räknar på värdet av våra avtal. Det är en bra tillväxt, men vi känner oss inte helt nöjda med det. Det finns över 1 miljard skolelever globalt och om vi ska kunna nå en stor del av dem i framtiden så måste vi ha en starkare intäktstillväxt för att kunna investera”, säger Hugo Wernhoff.
Tillväxten har dock fört med sig stora kostnader. Rörelseresultatet landade på minus 31,7 Mkr, vilket är illröda siffror jämfört med året före då den stannade på drygt 7 Mkr.
”Vi är ett tillväxtbolag som optimerar efter vår vision och tar in extern finansiering för att kunna fortsätta investera. Resultatet påverkades också av redovisningsprinciper men investeringar, kostnader och intäkter har kommit in enligt plan”, säger Hugo Wernhoff.
I fjol tog bolaget in 40 Mkr i riskkapital. Den största investeraren var då Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation.
Läs mer: Klarna-grundare storsatsar på Kognitys interaktiva läroböcker
Sedan starten har Kognity totalt tagit in drygt 7 miljoner dollar, motsvarande 65 Mkr, enligt databasen Crunchbase.
Vd:n Hugo Wernhoff uppger att det inte är aktuellt med ytterligare kapitaltillskott, åtminstone under den närmaste tiden.
”Vi har inget sådant behov kortsiktigt, utan vi klarar oss på den kassa som vi har. Men det är absolut inte uteslutet i framtiden”, fortsätter han.
Det finns heller inga planer på en framtida börsnotering, fortsätter vd:n.
”Vi kommer nog undvika en börsnotering. Kognity är väldigt långsiktigt och där skiljer vi oss från många bolag och vad som premieras på börsen”, säger Hugo Wernhoff.
Framtidsutsikterna ser ljusa ut för Kognity, anser vd:n, eftersom de verkar på en marknad som är värd närmare 7 000 miljarder dollar och där den digitala penetrationen bara ligger på omkring 2 procent.
”Vi har stora möjligheter att skapa kommersiell framgång eftersom skolbranschen är en av de största i världen, samtidigt som den inte har digitaliserats i någon större utsträckning. Men det är upp till oss att leverera”, säger han.
Utbrottet av coronaviruset har skapat ett stort intresse för Kognitys digitala lösningar i de regioner som stängts ned för att förhindra spridningen. Det ledde till beslutet att erbjuda ett antal skolor, i flera drabbade regioner, tillgång till de digitala tjänsterna utan kostnad.
”Det känns väldigt meningsfullt att vi kan dra ett strå till stacken och att Kognity i svåra tider kan hjälpa skolor över hela världen att hantera 'lockdowns' på grund av corona, och låta lärandet fortgå.”, säger vd:n Hugo Wernhoff.
Kognity genomförde också en rad lednings- och styrelseförändringar under det gångna året. Hannah Meiton som har mångårig erfarenhet inom mjukvarutjänster tog plats i styrelserummet. Ledningen förstärktes i sin tur med Helen Agering som ny intäktschef, medan Erik Almenberg tillträdde som produktchef.
”Ledningsgruppen har byggts om och blivit mindre. Vi har tagit in mer seniora profiler och jag känner att motorn börjar snurra mycket snabbare”, säger vd:n Hugo Wernhoff.
Bolaget grundades 2015 av Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson och har i dag omkring 100 anställda. Totalt har de gett ut över 30 interaktiva böcker sedan starten, som har nyttjats av mer än 220 000 elever världen över.