På söndag inträffar världens största shoppingdag globalt: Singles Day. För svenskarna är dagen relativt okänd, vi är mer vana vid den amerikanska köphögtiden Black Friday som inträffar den 23 november.
Fenomenet Singles Day kommer från Kina och inträffar alltid den 11 november. Under Singles Day 2017 omsatte e-handelsjätten Alibaba häpnadsväckande 25,3 miljarder dollar, motsvarande cirka 228,8 miljarder kronor.
Det är mer än tio gånger vad den totala e-handeln omsatte under Black Friday i USA förra året, visar en sammanställning av Svensk Handel.
Läs mer: Tufft för mode- och bygghandeln på nätet
”Det är ett sjukt stort fenomen i Kina. I Sverige har det inte riktigt slagit igenom”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
I en undersökning som Svensk Handel genomfört svarade endast en procent av handlarna att Singles Day är viktig för dem. För e-handlare är dagen marginellt viktigare, där svarar två procent att Singles Day har stor betydelse för deras försäljning.
Trots det har flera större kedjor, främst inom elektronik, lagt resurser på eventet. Däribland finns Elgiganten, Cdon och Dustin Home som dagen till ära säljer varor till ett lägre pris.
Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera
En av anledningarna till att Singles Day ännu inte blivit ett stort fenomen i Sverige kan vara att det ligger för nära just Black Friday, som seglat upp till en andraplats när det kommer till hur viktig dagen är för försäljningen enligt handlarna. Toppar gör julhandeln.
Just i år kan det bli extra tungt för Singles Day att vinna genomslag, på söndag inträffar också fars dag som har en stark tradition i Sverige.
”Singles Day har svårare att slå igenom just för att vi har fars dag och Black Friday. Det blir för tajt mellan dagarna”, säger Johan Davidson på Svensk Handel.