Hoppa till innehållet

Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter

Sveriges största nätapotek Apotea håller i sin tillväxt och ökade sina intäkter med 36 procent första halvåret. Nu siktar grundaren Pär Svärdson på att sälja för över 2 miljarder kronor under 2018.

Apoteas vd och grundare Pär Svärdson
Apoteas vd och grundare Pär SvärdsonFoto: Oskar Omne (Di)

E-handelsprofilen Pär Svärdsons nätapotek Apotea fortsätter att växa. Under det första halvåret 2018 ökade omsättningen med 36 procent till 940 miljoner kronor, jämfört med 692 Mkr samma period förra året.

”Vi är mycket nöjda med försäljningen hittills i år, även om vi varit lite begränsade fram till flytten som genomfördes i maj, och vårt mål att sälja för minst två miljarder i år ligger kvar”, säger Pär Svärdson, vd och medgrundare, i en kommentar.

Läs mer: Därför sänker ägaren Apoteas miljardvärdering 

Apotea flyttade in i sitt nybyggda logistikcenter i Morgongåva under andra kvartalet i år. Kapaciteten har mer än sjufaldigats efter flytten då det nya lagret har en yta på 38 000 kvadratmeter. Vid halvårsskiftet var antalet anställda 450 personer i koncernen, 130 fler än vid samma tidpunkt i fjol.

”Flytten har gått bra och de nya lokalerna är oerhört viktiga för att vi ska kunna fortsätta växa och utvecklas. Nu har vi äntligen möjlighet att gasa ytterligare”, säger Pär Svärdson.

Under helåret 2017 omsatte Apotea 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarade en tillväxt på 55 procent, och har varit lönsamt sedan fem år tillbaka. Bolaget är det största nätapoteket i Sverige, men endast en knapp tiondel så stora som den totala marknadsledaren, statliga Apoteket AB. 

Nyligen lanserade också jätten Axfood sin utmanare Apohem på den lukrativa marknaden för e-handel av apoteksvaror.

Läs mer: Nu lanserar Axfood eget nätapotek – ska utmana Apotea 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera