Annons

Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter

Apoteas vd och grundare Pär Svärdson
Apoteas vd och grundare Pär Svärdson Foto: Oskar Omne (Di)
Sveriges största nätapotek Apotea håller i sin tillväxt och ökade sina intäkter med 36 procent första halvåret. Nu siktar grundaren Pär Svärdson på att sälja för över 2 miljarder kronor under 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handelsprofilen Pär Svärdsons nätapotek Apotea fortsätter att växa. Under det första halvåret 2018 ökade omsättningen med 36 procent till 940 miljoner kronor, jämfört med 692 Mkr samma period förra året.

”Vi är mycket nöjda med försäljningen hittills i år, även om vi varit lite begränsade fram till flytten som genomfördes i maj, och vårt mål att sälja för minst två miljarder i år ligger kvar”, säger Pär Svärdson, vd och medgrundare, i en kommentar.

Läs mer: Därför sänker ägaren Apoteas miljardvärdering 

Apotea flyttade in i sitt nybyggda logistikcenter i Morgongåva under andra kvartalet i år. Kapaciteten har mer än sjufaldigats efter flytten då det nya lagret har en yta på 38 000 kvadratmeter. Vid halvårsskiftet var antalet anställda 450 personer i koncernen, 130 fler än vid samma tidpunkt i fjol.

”Flytten har gått bra och de nya lokalerna är oerhört viktiga för att vi ska kunna fortsätta växa och utvecklas. Nu har vi äntligen möjlighet att gasa ytterligare”, säger Pär Svärdson.

Under helåret 2017 omsatte Apotea 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarade en tillväxt på 55 procent, och har varit lönsamt sedan fem år tillbaka. Bolaget är det största nätapoteket i Sverige, men endast en knapp tiondel så stora som den totala marknadsledaren, statliga Apoteket AB. 

Nyligen lanserade också jätten Axfood sin utmanare Apohem på den lukrativa marknaden för e-handel av apoteksvaror.

Läs mer: Nu lanserar Axfood eget nätapotek – ska utmana Apotea 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies