Hoppa till innehållet

Inkassobranschen spår smäll till hösten – pekar ut krediter i e-handeln

Ännu syns ingen effekt från den pågående pandemin hos varken Kronofogden eller inkassobolagen. Men till hösten spår branschen att antalet inkassoärenden ökar markant. ”Snabba konsumtionskrediter inom e-handeln är en viktig orsak”, säger Fredrik Engström, ordförande i branschorganisationen Svensk Inkasso.

Fredrik Engström, ordförande i branschorganisationen Svensk Inkasso.
Fredrik Engström, ordförande i branschorganisationen Svensk Inkasso.

Branschorganisationen Svensk Inkasso ser än så länge ingen ökning av antalet inkassoärenden i Sverige. Det visar en rundringning bland medlemmarna som genomfördes i slutet av maj. 

”Det finns en fördröjning från att en faktura förfaller, tills att den överlämnas till ett inkassobolag. Men i varken mars, april eller maj har vi sett att betalningssvårigheterna har förvärrats”, säger Fredrik Engström, ordförande för Svensk Inkasso, med medlemmar som Intrum, Svea Inkasso och Alektum.

I sitt senaste månadsbrev spår dock branschorganisationen att antalet ärenden kommer att ”öka markant” under hösten. 

”Eftersom vi har erfarenheter från tidigare ekonomiska nedgångar vet att såväl sjukdom som arbetslöshet är två viktiga faktorer som påverkar människors betalningsförmåga”, säger Fredrik Engström. 

Han menar att riskerna ökade redan innan covid-19-krisen slog till. 

”Redan när vi gick in i 2020 såg vi en tendens till försämrad betalningsförmåga. Pandemin förstärker detta, men det tar tid innan permitteringar, sjukfrånvaro och ökad arbetslöshet slår igenom”, säger han. 

Konsumtionslån står för en knapp en femtedel av hushållens skulder, enligt en rapport från Finansinspektionen från 2019. Samma år uppgick svenskarnas skulder hos inkassobolag till 85,2 miljarder kronor, enligt Svensk Inkasso. Det är nästan det dubbla, jämfört med för tio år sedan. Siffran motsvarar merparten av alla skulder som är förfallna för betalning, men som ännu inte är betalda, enligt Fredrik Engström. 

”Hur mycket detta som ökar 2020 beror delvis på i vilken utsträckning långivare ger dispens till låntagarna av hänsyn till pandemin”, säger han. 

Var är problemen värst?

”Vi märker ju att de som tar många mindre konsumtionslån ofta har små marginaler och en svag ekonomisk ställning. Om de exempelvis förlorar jobbet är risken att de inte längre kan betala.”

Vad för slags konsumtionslån är mest problematiska?

”Generellt är det ju många kreditgivare i e-handeln som förmår folk att delbetala när de egentligen skulle kunna betala kontant. I många fall är det dåliga vilkor med riktigt höga räntor och avgifter. Jag tror många problem kopplade till det kommer dyka upp. Folk betalar av sina räkningar i en viss ordning, med utgifter för hemmet och telefoni som första prioritering.”

Läs mer: Hårdare kreditkrav väntar hos Klarna: ”Vi gynnas inte av krisen”

Som Di Digital har rapporterat i en lång rad artiklar sköts e-handlarnas betalningar ofta av kreditgivare som Klarna, Qliro QLIRO +1,50%Dagens utveckling och Svea Ekonomi. Ofta är deras räntesatser mycket höga vid delbetalning eller försenad betalning. När man delbetalar via Klarna uppgår krediträntan exempelvis till 19,9 procent. Utöver det tillkommer en så kallad ”administrativ avgift” på 29 kronor per månad. 

Den 27 mars röstade regeringen igenom ett nytt lagförslag som förbjuder betalbolag att erbjuda kredit som förvalt betalmedel vid e-handel. Lagen träder i kraft den 1 juli. 

Läs mer: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut

Hur påverkas inkassobranschens lönsamhet av pandemin?

”Det stämmer inte att inkassobolagen gynnas av kriser. Det kanske blir fler ärenden, men lönsamheten blir sämre. Jag skulle säga att branschen följer konjunkturen rätt väl.”

Enligt Fredrik Engström behöver höstens väntade ökning av inkassoärenden inte nödvändigtvis leda till fler ansökningar om betalningsföreläggande hos Kronofogden. 

”Blir betalningsförmågan försämrad kommer inkassobolagen att lösa fler ärenden på egen hand, exempelvis genom att lägga upp avbetalningsplaner som löper över tid. En mindre andel av ärendena skickas då vidare till Kronofogden, så detta kan faktiskt leda till en minskning av ärendena där”, säger han.

Totalt skickades 1,2 miljoner ansökningar om betalningsföreläggande till Kronofogden 2019, vilket motsvarade cirka 13 procent av antalet nya ärenden. 

Även på Kronofogen väntar man sig att fler svenskar får betalningsproblem kopplade till konsumtionslån och coronakrisen.

”Det gör vi, även om vi inte sett några effekter ännu. Läget är ju svårbedömt. Fallande BNP och ökad arbetslöshet bör leda till fler fler skuldsatta. Men regeringens omfattande stödpaket, med korttidspermitteringar och höjda tak i a-kassan har ju minskat de ekonomiska effekterna av pandemin. Mycket beror på hur länge det hela varar”, säger Johan Krantz som är analytiker på myndigheten.

Han uppger att Kronofogden under ett par år har sett ett ökat antal krav kopplade bland annat till konsumtionslån från nischbanker och kreditgivare inom e-handeln.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera