Hoppa till innehållet

Inkbay redo för Londons tatueringsmarknad

E-handeln har skapat ett mardrömsscenario för den ­fysiska detaljhandeln. Och trots att tjänster på nätet fortfarande står för en mindre del av e-handeln växer antalet ­nischer inom segmentet. Ett bolag som testar gränserna är Inkbay, en marknadsplats för tatueringar.

Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.
Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.Foto: Jesper Frisk

E-handel av produkter växer så det knakar och tar hela tiden marknadsandelar från den fysiska handeln. Men e-handel för tjänster är fortfarande i sin linda. 

Ett av bolagen som har slagit in på ett lite annorlunda område för e-handel är Inkbay. Stockholmsbolaget har byggt en marknadsplats för tatueringar där kunder kan välja motiv och tatueringsstudio samt boka och betala. 

”Säljer du produkter kan du ha en e-handel som har en sko och bara hajpa den produkten. Med skor kan tusen personer ha likadana men så är det inte med tatueringar. Om du har en tatuering har du en kund”, säger vd:n Fredrik Glimskär. 

Inkbay vänder sig specifikt till millennials, generationen som är födda från tidigt 80-tal till sent 90-tal. Enligt Fredrik Glimskär är det den här gruppen som gör att en tjänst som Inkbay fungerar.

”För en millennial är inte en tatuering en stor grej. De har sett tatueringar på kändisar som Zlatan och Rihanna hela tiden. Och Barcelonas startelva är tatuerade från topp till tå. Du ser tatueringarna överallt. Det är därför det går att sälja en sådan här vara online. Det hade aldrig gått för tio år sedan”, säger han.

Tillsammans med Pelle Nyman och Linus Sörensen grundade han Inkbay 2016 och redan på hösten samma år så pilottestade de sitt koncept. 

”Vi lanserade med en produkt som kan jämföras med att Airbnb skulle ha lanserat med 3 lägenheter. Vi förstod ganska snabbt att vi hade lanserat lite för tidigt, så för att rädda situation lade vi in en brakväxel för att rekrytera fler studior”, säger Fredrik Glimskär.

Med hjälp av drygt 1 miljon kronor från Zenith Incubator, där skådespelaren Mikael Persbrandt är en av investerarna, kunde Inkbay få en kritisk massa av studior på sin marknadsplats.

”Vi kom fram till att om vi ska kunna sticka iväg med det här behöver vi kvalitet och en jävla massa kvantitet samtidigt. Vi gjorde en riktig rush och gick från närapå ingenting till 25 procent av hela Stockholms utbud på några månader.”

Sedan starten har bolaget, som sitter i en källare på Götgatsbacken på Södermalm i Stockholm, fördubblat sin arbetsstyrka från tre till sex personer. Bolaget tog även in ytterligare 4 miljoner kronor av Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital i fjol. 

Tatueringsscenen i Stockholm var bolagets fokus från start men nu är nästa milstolpe att ta sig an marknader utanför Norden. Förutom Göteborg och Malmö har Inkbay även smyglanserat i Köpenhamn och London. 

”När man säljer tjänster då blir man sjukt geografiskt anpassad. Vi kan ju inte skicka en tjänst till någon utan den måste omsättas på en viss adress. Varför vi valde just London som vårt nästa mål är för att det är Europas huvudstad för tatueringar”, säger Fredrik Glimskär. 

Stockholm har 500 tatueringslicenser, i London finns mer än tio gånger så många. 

”Sen är London en superutmaning. Man tänker att tatueringar är en smal nisch men även för tatueringar är London för stort för att se det som en marknad. Så vi började i området Shoreditch. Sen blir det östra London, sen Soho och så vidare.”  

För att kunna växa till fler marknader var en välbyggd plattform av största vikt, och enligt Fredrik Glimskär har bolaget nu möjligheten att driva bolaget med existerande personal även om man växer på ett antal nya marknader.

Den största kostnaden, förutom fasta kostnader i Sverige, är rekryteringen av tatueringsstudior på nya marknader. I London har det arbetet pågått sedan i höstas. 

”Efter vårt misstag i Stockholm rekryterar vi först på leverantörssidan när vi går in i en stad. När vi har nått 10 procent av marknaden öppnar vi för konsument. Då är underlaget tillräckligt starkt för att växa organiskt.”

För tillfället bränner bolaget närmare 370 000 kronor i månaden och trots att bolaget tjänar en slant på varje bokning via sajten räcker det inte. Enligt Fredrik Glimskär kommer bolaget att ta in mer externt kapital, öronmärkt för expansion, under 2018.

Om tatueringar är en megatrend nu, vad händer med Inkbay om trenden dör?  

”Ja, då kommer tillväxten att avstanna. Om vi tittar på krigen för 70 år sen så var det också trendigt med tatueringar då. Winston Churchill var tatuerad men hade inget Instagramkonto så det visste ingen. Sen dalade det igen men kom tillbaka med rocken på 70-talet. Det är långa cykler och det kommer alltid att gå upp och ner men det kommer aldrig att försvinna.”

Inkbay var en av finalisterna i Di Startup Tour 2017.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera