Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Inkbay redo för Londons tatueringsmarknad

Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.
Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay. Foto: Jesper Frisk
E-handeln har skapat ett mardrömsscenario för den ­fysiska detaljhandeln. Och trots att tjänster på nätet fortfarande står för en mindre del av e-handeln växer antalet ­nischer inom segmentet. Ett bolag som testar gränserna är Inkbay, en marknadsplats för tatueringar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handel av produkter växer så det knakar och tar hela tiden marknadsandelar från den fysiska handeln. Men e-handel för tjänster är fortfarande i sin linda. 

Ett av bolagen som har slagit in på ett lite annorlunda område för e-handel är Inkbay. Stockholmsbolaget har byggt en marknadsplats för tatueringar där kunder kan välja motiv och tatueringsstudio samt boka och betala. 

”Säljer du produkter kan du ha en e-handel som har en sko och bara hajpa den produkten. Med skor kan tusen personer ha likadana men så är det inte med tatueringar. Om du har en tatuering har du en kund”, säger vd:n Fredrik Glimskär. 

De har sett tatueringar på kändisar som Zlatan och Rihanna hela tiden. Och Barcelonas startelva är tatuerade från topp till tå.

Inkbay vänder sig specifikt till millennials, generationen som är födda från tidigt 80-tal till sent 90-tal. Enligt Fredrik Glimskär är det den här gruppen som gör att en tjänst som Inkbay fungerar.

”För en millennial är inte en tatuering en stor grej. De har sett tatueringar på kändisar som Zlatan och Rihanna hela tiden. Och Barcelonas startelva är tatuerade från topp till tå. Du ser tatueringarna överallt. Det är därför det går att sälja en sådan här vara online. Det hade aldrig gått för tio år sedan”, säger han.

Tillsammans med Pelle Nyman och Linus Sörensen grundade han Inkbay 2016 och redan på hösten samma år så pilottestade de sitt koncept. 

”Vi lanserade med en produkt som kan jämföras med att Airbnb skulle ha lanserat med 3 lägenheter. Vi förstod ganska snabbt att vi hade lanserat lite för tidigt, så för att rädda situation lade vi in en brakväxel för att rekrytera fler studior”, säger Fredrik Glimskär.

Med hjälp av drygt 1 miljon kronor från Zenith Incubator, där skådespelaren Mikael Persbrandt är en av investerarna, kunde Inkbay få en kritisk massa av studior på sin marknadsplats.

”Vi kom fram till att om vi ska kunna sticka iväg med det här behöver vi kvalitet och en jävla massa kvantitet samtidigt. Vi gjorde en riktig rush och gick från närapå ingenting till 25 procent av hela Stockholms utbud på några månader.”

Varför vi valde just London som vårt nästa mål är för att det är Europas huvudstad för tatueringar

Sedan starten har bolaget, som sitter i en källare på Götgatsbacken på Södermalm i Stockholm, fördubblat sin arbetsstyrka från tre till sex personer. Bolaget tog även in ytterligare 4 miljoner kronor av Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital i fjol. 

Tatueringsscenen i Stockholm var bolagets fokus från start men nu är nästa milstolpe att ta sig an marknader utanför Norden. Förutom Göteborg och Malmö har Inkbay även smyglanserat i Köpenhamn och London. 

”När man säljer tjänster då blir man sjukt geografiskt anpassad. Vi kan ju inte skicka en tjänst till någon utan den måste omsättas på en viss adress. Varför vi valde just London som vårt nästa mål är för att det är Europas huvudstad för tatueringar”, säger Fredrik Glimskär. 

Stockholm har 500 tatueringslicenser, i London finns mer än tio gånger så många. 

”Sen är London en superutmaning. Man tänker att tatueringar är en smal nisch men även för tatueringar är London för stort för att se det som en marknad. Så vi började i området Shoreditch. Sen blir det östra London, sen Soho och så vidare.”  

För att kunna växa till fler marknader var en välbyggd plattform av största vikt, och enligt Fredrik Glimskär har bolaget nu möjligheten att driva bolaget med existerande personal även om man växer på ett antal nya marknader.

Efter vårt misstag i Stockholm rekryterar vi först på leverantörssidan när vi går in i en stad

Den största kostnaden, förutom fasta kostnader i Sverige, är rekryteringen av tatueringsstudior på nya marknader. I London har det arbetet pågått sedan i höstas. 

”Efter vårt misstag i Stockholm rekryterar vi först på leverantörssidan när vi går in i en stad. När vi har nått 10 procent av marknaden öppnar vi för konsument. Då är underlaget tillräckligt starkt för att växa organiskt.”

För tillfället bränner bolaget närmare 370 000 kronor i månaden och trots att bolaget tjänar en slant på varje bokning via sajten räcker det inte. Enligt Fredrik Glimskär kommer bolaget att ta in mer externt kapital, öronmärkt för expansion, under 2018.

Om tatueringar är en megatrend nu, vad händer med Inkbay om trenden dör?  

”Ja, då kommer tillväxten att avstanna. Om vi tittar på krigen för 70 år sen så var det också trendigt med tatueringar då. Winston Churchill var tatuerad men hade inget Instagramkonto så det visste ingen. Sen dalade det igen men kom tillbaka med rocken på 70-talet. Det är långa cykler och det kommer alltid att gå upp och ner men det kommer aldrig att försvinna.”

Inkbay var en av finalisterna i Di Startup Tour 2017.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post