Hoppa till innehållet

Insekts-startupen lägger ner efter förbud

Foodtech-bolaget Hakuna Mat väljer att avveckla sin verksamhet – efter ett slutgiltigt förbud från Livsmedelsverket. Det omskrivna företaget nekas tillåtelse att sälja insekter som mat i Sverige.

Ellen Gellerbrants startup Hakuna Mat sålde en färs gjord på mjölkmask och syrsor.
Ellen Gellerbrants startup Hakuna Mat sålde en färs gjord på mjölkmask och syrsor.

Emma Aspholmer och Ellen Gellerbrant grundade 2013 företaget Hakuna Mat med målet att sätta insekter på svenskarnas middagsbord. Affärerna tog snabbt fart och det Göteborgsbolaget började importera syrsor, mjölkmask, buffalo worms och gräshoppor och sålde via nätet.

Men hösten 2016 kom det första bakslaget för Hakuna Mat när man ansökte till miljöförvaltningen i Göteborg om att få bli ett livsmedelsföretag. Beskedet blev negativt och företaget belades också med saluförbud eftersom deras produkter saknade ett godkännande från EU-kommissionen, vilket Di Digital kunde avslöja.

”Det är bisarrt att man inte kan bjuda på några insekter utan att bli bötfälld eller att en vuxen individ inte kan få smaka på en insekt, det känns lite sådär”, sa medgrundaren Ellen Gellerbrant till Di Digital vid tillfället.

Läs mer: ”Det är absurt att vi importerar mat och slänger den” 

Hakuna Mat tvingades stänga ner sin e-handel, men fortsatte att göra reklam för det alternativa livsmedlet på olika konferenser och mässor. Grundarna utredde samtidigt huruvida lagstiftningen kunde tolkas på ett annat sätt och hoppet levde in i det sista.

Men i december 2017 sade Livsmedelsverket definitivt nej till att klassificera insekter som mat och Hakuna Mat ska nu upphöra med sin verksamhet. Det rapporterar foodtech-sajten Agfo.

”Vi trodde verkligen att Sverige skulle säga ja. Allt kändes positivt. Men två månader innan lagen ska ändras – vår finansiering hade gått ut och vi hade sökt andra jobb – kom Livsmedelsverkets besked. Då gick luften ur oss”, säger medgrundaren Emma Aspholmer till Agfo.

Läs mer: ”Därför måste vi äta larver”

Vid årsskiftet trädde en ny EU-förordning i kraft som täppte till det kryphål som funnits i lagboken – och som gjort att flera länder i unionen hittills godkänt insekter som livsmedel. Om Livsmedelverket hade godkänt insekter före årsskiftet hade det under en övergångsperiod varit tillåtet att sälja produkterna, men så blev det alltså inte.

Den nya EU-förordningen kommer dock att på sikt förenkla ansökningsprocessen för företag som vill sälja insekter som mat, skriver Agfo. Men det lär dröja innan insekter går att beställa på menyerna i Sverige.

”Hade du frågat mig 2013, så hade jag sagt 2015. Så har jag tänkt varje år, men 2019 kommer vi nog att ha några produkter framför allt från Nederländerna”, säger Emma Aspholmer till Agfo, och berättar att hon hoppas kunna återstarta företaget när tiden är mogen.


Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/-darforarspotifysnoteringbillig-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera