Instabox fyller på kassan – satsar på expressfrakt
Instabox fyller på kassan – satsar på expressfrakt
Instabox (NTL) grundades 2010 och erbjuder expressleveranser till paketskåp placerade på centrala platser i Stockholm och Göteborg. I december 2015 lanserades Instabox expressfrakttjänster för e-handel i samarbete med Apotea och för att elda på affärsområdets tillväxt ytterligare har bolaget nu tagit in 15 Mkr från både nya och tidigare ägare.
”Redan från dag ett har vi sett fantastiska siffror på vår expressfrakt, både gällande konvertering, återköpsfrekvens och tillväxt, men framförallt kundnöjdhet. Över tid har det blivit vårt viktigaste affärsområde, och även om vi fortfarande ser framför oss en vision där våra smarta paketskåp är en viktig del av människors vardagsärenden så måste vi under den närmaste tiden fokusera på att möta efterfrågan av expressfrakt för e-handel”, säger Alexis Priftis, vd för Instabox, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Instabox lanserar gratis snabbleverans
De rykande färska pengarna är tänkt att gå till fortsatt geografisk expansion genom att ställa ut fler paketskåp.
”Vår största utmaning är att hålla uppe investeringstakten i nya lägen, både för att expandera vårt upptagningsområde men också för att möta efterfrågan i befintliga områden. Den här finansieringsrundan var egentligen en bryggfinansiering med existerande aktieägare som vi satte upp för att inte tappa momentum. På sluttampen fick vi även med ett par nya investerare av en slump, så rundan blev lite större än vi hade tänkt oss”, säger Alexis Prifits.
Instabox har sedan tidigare flera välkända investerare som Pär Svärdson, Paul Fischbein och Daniel Pilotti i ägarlistan.