Hur ehandelsvarorna ska komma i kundernas famn är en av branschen stora knäckfrågor. Blir det robotar som sköter hemleveranserna, drönare eller kanske Uber-chaufförer?
Stockholmsbolaget Instabox har siktat in sig på ytterligare ett alternativ: Leveranser till smarta skåp.
Skåpen placeras ut hos handlare med generösa öppettider, i Instabox fall på Pressbyrån och 7eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna den box där den beställda varan ligger med en personlig kod. En av fördelarna är att priserna för "hemleverans" kan pressas.
"Vi kör samleverans av paketen, så i och med att vi kan köra 20 paket åt gången istället för 1 paket kan vi hålla mycket lägre priser. Vi räknar med 20-40 kronor i pris för kunden för en leverans vilket är mindre än halva priset för en hemleverans i dag", säger Johan Lundin som grundat bolaget tillsammans med Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Joseph Badran.
Just nu testar bolaget gratis expressleverans tillsammans med apoteksbolaget Apotea till någon av bolagets 8 boxar i Stockholmsområdet. En beställning som görs innan klockan 13 landar i boxen klocken 17.
Att leverera ehandelsvaror till boxar görs på flera håll runt om i världen och är ingen ny affärsmodell. Google köpte till exempel bolaget Bufferbox 2012 och har redan hunnit lägga ned det. Men flera framgångsrika exempel finns såväl i USA som i Asien.
Instabox har varit igång sedan november i år och hoppas kunna expandera kraftigt under 2016.
"Om vi lyckas skapa den kundupplevelse vi har för ögonen så vet vi att efterfrågan finns där, och då kommer vi behöva expandera snabbt. Det kommer definitivt behövas riskkapital i så fall, det är en så pass stor investering för att få boxarna på plats", säger Johan Lundin.
Målsättningen är att bli en ny typ av logistiklösning.
"Vår vision är att bygga upp ett komplett nätverk av smarta skåp placerade där folk rör sig dagligen. Utöver expressfrakt har vi massor av idéer på hur vi kan använda det nätverket för att underlätta vardagen för folk", säger Johan Lundin.