Att handla varor på Instagram är inget nytt. Facebook, som köpte den populära bilddelningsappen 2012, har laborerat med shopping på Instagram sedan slutet av 2016.
Funktionaliteten har finslipats i ett drygt år och rullades så sent som i mars i år ut i Storbritannien, Frankrike, Kanada, Italien, Spanien och en rad andra länder.
Nu är det dags för lansering i Norden. Tidigare har företag kunnat marknadsföra sina produkter på Instagram. Men under tisdagen blir det även möjligt att sälja varor direkt via den sociala bilddelningsappen.
"Det ska vara enkelt för företag att erbjuda sina följare möjligheten att handla direkt från appen”, säger Mårten Barkman, chef för Facebooks erbjudande mot små och medelstora bolag i Norden.
Han beskriver hur företag nu kan tagga produkter direkt i sina Instagrambilder. På så sätt kan användaren ta sig vidare till ett köp genom att enkelt tryck.
Läs mer: Ödesvecka väntar för techjättarna
Om tjänsten tar skruv kan den utvecklas till ett komplement till bolagens egna nätbutiker. Samtidigt blir Instagram en allt farligare konkurrent till nätbutiker som Zalando, ASOS, Etsy och svenska Tictail som samlar olika varumärken och produkter på en plats.
”Detta syftar till att minska friktionen och öka konvertering från inspiration till köp. Der ger även företagen ytterligare en mobil säljkanal med en snabb och responsiv köpupplevelse”, säger Mårten Barkman.
Han menar att tjänsten är av störst värde för mindre bolag som har svårt att nå ut på egen hand.
Tjänsten är inledningsvis gratis.
”Vi tar inte betalt för att skapa dessa poster. Framöver planerar vi att utforska möjligheten till att erbjuda sponsrade format, men det finns inga nyheter om detta i dagsläget”, säger Mårten Barkman.