Hoppa till innehållet

Instagram lanserar Snapchatkopia

Sociala mediejätten Facebook meddelade på torsdagen att bolaget lanserar en separat meddelandeapp till Instagram. Det konkurrerande sociala mediebolaget Snaps aktie faller med drygt 5 procent. 

Instagram har tidigare anklagats för att sno Stories-funktionen i appen från Snapchat.
Instagram har tidigare anklagats för att sno Stories-funktionen i appen från Snapchat.Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Konceptet påminner om grundidén i appen Snapchat, där användare skickar och postar bilder och text direkt till varandra eller en mindre grupp snarare än att publicera bilder inför en större publik.

Med Threads kan användare bland annat dela vart man befinner sig samt uppdatera sin status med vänner på Instagram.  

Till exempel kan användare välja mellan förinställda statusar, som ”Pluggar”, ”Prokrastinerar” eller autostatusen ”På väg”. Instagram skriver att appen inte avslöjar exakt var du är, och att det är helt frivilligt att dela med sig av sin status. 

”'Status' skapades med användarens integritet i åtanke – du kontrollerar om du delar din status och med vem”, skriver de i ett pressmeddelande.  

Snapchats moderbolag Snap är under torsdagskvällen ner 5,3 procent medan Facebook, som äger Instagram, stiger 2,5 procent. 

2013 tackade Snapchat nej till Facebook-grundaren Mark Zuckerberg som erbjöd sig att köpa Snapchat för 3 miljarder dollar.  

I ett pressmeddelande skriver Robby Stein, produktchef på Instagram:  

”Threads lanseras globalt idag under torsdagen. Vi hoppas att Threads kan ta dig närmare människorna du bryr dig om.” 

Läs mer: Snapchat har satt upp ett svenskt bolag 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera