Champagnekorkarna lär flyga på Instagrams kontor för att fira bolagets femårsdag under tisdagen. Den populära foto-appen lanserades den 6 oktober 2010 och köptes av Facebook 2012 för en miljard dollar. Fem år senare är världssuccén ett faktum.
Hela 40 procent av alla svenska internetanvändare använder Instagram idag, enligt ny statistik från internetstiftelsen IIS. Sammanställningen innehåller också ny statistik över svenskarnas användning av Facebook, Twitter, LinkedIn och Snapchat.
Enligt rapporten fortsätter Facebook att vinna mark i Sverige. Hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook ibland och hälften gör det dagligen.
”Facebook har blivit vårt digitala fikarum, det är där vi uppdaterar oss om nyheter och skvaller och det är där vi får inbjudningar till fester och evenemang. Finns du inte på Facebook är det helt enkelt svårare att hänga med och ha koll på dina vänner”, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på IIS.
Men det är Facebooks dotterbolag, Instagram som ökar mest. Som Di rapporterat började foto-appen med annonser i Sverige i slutet av september, något som fått en del Instagramstjärnor att blir nervösa.
Två av fem svenska internetanvändare använder Instagram idag och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen. Men det är stor skillnad mellan åldersgrupperna. Med stigande ålder är det färre och färre som använder Instagram. Fler kvinnor än män använder foto-appen, flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.
Även Snapchat växer fort. Fyra av fem tonåringar använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen.
Även Snapchat växer fort, inte minst bland tonåringarna. Fyra av fem tonåringar, 12-15 år gamla använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen. Totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder Snapchat.
Twitters framfart är inte lika imponerande, även om genomslaget nästan fördubblats på tre år, från 12 procent 2012 till 22 procent 2015. Drygt nio år efter starten används Twitter inte ens av vart fjärde internetanvändare i Sverige. Det bekräftar bilden av Twitter som något av ett storstadsfenomen. De flitigaste användarna är unga män, 16-25 år, där 16 procent använder tjänsten dagligen.
Linkedin fortsätter att vara Snapchats antites: det sociala nätverk som inte har majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. Tjugotvå procent av de svenska internetanvändarna har Linkedin och två procent är där dagligen.
Statistiken är hämtad från IIS kommande rapport Svenskarna och internet 2015. 3 000 personer har deltagit i undersökningen.
Internetstiftelsen IIS är en oberoende organisation som ansvarar för internets svenska toppdomän .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret.
Så många använder:
- Facebook – 70 %
- Instagram – 40 %
- Twitter – 22 %
- Linkedin – 22 %
- Snapchat – 21 %
Källa: Svenskarna och internet 2015, internetstiftelsen IIS