Hoppa till innehållet

Instagram lockar två av fem svenskar

Två av fem svenskar använder Instagram idag. Det visar ny statistik från internetstiftelsen IIS.

Foto: Christine Olsson, TT

Champagnekorkarna lär flyga på Instagrams kontor för att fira bolagets femårsdag under tisdagen. Den populära foto-appen lanserades den 6 oktober 2010 och köptes av Facebook 2012 för en miljard dollar. Fem år senare är världssuccén ett faktum.

Hela 40 procent av alla svenska internetanvändare använder Instagram idag, enligt ny statistik från internetstiftelsen IIS. Sammanställningen innehåller också ny statistik över svenskarnas användning av Facebook, Twitter, LinkedIn och Snapchat.

Enligt rapporten fortsätter Facebook att vinna mark i Sverige. Hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook ibland och hälften gör det dagligen.

”Facebook har blivit vårt digitala fikarum, det är där vi uppdaterar oss om nyheter och skvaller och det är där vi får inbjudningar till fester och evenemang. Finns du inte på Facebook är det helt enkelt svårare att hänga med och ha koll på dina vänner”, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på IIS.

Men det är Facebooks dotterbolag, Instagram som ökar mest. Som Di rapporterat började foto-appen med annonser i Sverige i slutet av september, något som fått en del Instagramstjärnor att blir nervösa.

Två av fem svenska internetanvändare använder Instagram idag och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen. Men det är stor skillnad mellan åldersgrupperna. Med stigande ålder är det färre och färre som använder Instagram. Fler kvinnor än män använder foto-appen, flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

Även Snapchat växer fort. Fyra av fem tonåringar använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen.

Även Snapchat växer fort, inte minst bland tonåringarna. Fyra av fem tonåringar, 12-15 år gamla använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen. Totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder Snapchat.

Twitters framfart är inte lika imponerande, även om genomslaget nästan fördubblats på tre år, från 12 procent 2012 till 22 procent 2015. Drygt nio år efter starten används Twitter inte ens av vart fjärde internetanvändare i Sverige. Det bekräftar bilden av Twitter som något av ett storstadsfenomen. De flitigaste användarna är unga män, 16-25 år, där 16 procent använder tjänsten dagligen.

Linkedin fortsätter att vara Snapchats antites: det sociala nätverk som inte har majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. Tjugotvå procent av de svenska internetanvändarna har Linkedin och två procent är där dagligen.

Statistiken är hämtad från IIS kommande rapport Svenskarna och internet 2015. 3 000 personer har deltagit i undersökningen.

Internetstiftelsen IIS är en oberoende organisation som ansvarar för internets svenska toppdomän .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret.


Så många använder:

  • Facebook – 70 %
  • Instagram – 40 %
  • Twitter – 22 %
  • Linkedin – 22 %
  • Snapchat – 21 %

Källa: Svenskarna och internet 2015, internetstiftelsen IIS


Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera