Hoppa till innehållet

Instagram norpar toppchef från Spotify

Spotifys produktchef Matthew Ogle, som ligger bakom tjänsten Discover Weekly, går över till Instagram.

Matthew Ogle. Foto: Matthew Ogle/Twitter
Matthew Ogle. Foto: Matthew Ogle/Twitter

En av Spotifys produktchefer, Matthew Ogle har rekryterats till den Facebookägda fotoappen Instagram. Det tillkännagav han själv på Twitter, vilket först uppmärksammades av techsajten Recode.

Ogle kom till Spotify i början av 2015 efter att byggt upp musikstartupen This is My Jam. På Spotify låg han bakom tjänsten Discover Weekly som lanserades sommaren 2015. En gång i veckan föreslår tjänsten individuella spellistor till användarna baserat på deras musiksmak.

Läs även: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner

I en relativt vag kommentar till Recode säger Ogle att Instagram kommer att utveckla nya sätt att upptäcka och stärka användarnas relationer till personer och saker de bryr sig om. 

Läs även: Spotify-tungviktare vill bygga bolag på egen hand

Spotify har idag 50 miljoner betalande prenumeranter. Discover Weekly har beskrivits som en av Spotifys mest framgångsrika tjänster. Knappt ett år efter lanseringen hade Discover Weekly lockat 40 miljoner användare och ackumulerat 5 miljarder spelningar.

I mitten av maj bekräftade Spotify att de kommer att börsnoteras i New York. Enligt uppgifter kan värderingen då hamna på motsvarande 115 miljarder kronor.

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera