Hoppa till innehållet

Integrationsappen Just Arrived fyller på kassan

Jobbplattformen Just Arrived som matchar nyanlända med företag tar in 4 miljoner kronor från bland annat Per Brilioth. ”De här pengarna ska gå till att fortsätta växa och förmedla jobb till nyanlända”, säger medgrundaren till Di Digital.

Fredric Ghatan, Andreas König och Jacob Burenstam, grundare av Just Arrived.
Fredric Ghatan, Andreas König och Jacob Burenstam, grundare av Just Arrived.

Just Arrived är en marknadsplats för att förmedla uppdrag mellan arbetsgivare och nyanlända arbetstagare som drog igång hösten 2016.

Så sent som i somras tog bolaget in 3 miljoner kronor och i ägarlistan finns bland annat stiftelsen Norrsken och Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander.

Läs även:
Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Nu har bolaget tagit in ytterligare 4 miljoner kronor från Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures, affärsängeln Torgil Lenning och BTS Groups storägare Henrik Ekelund.

”Vi har hittat en modell som funkar bra och de här pengarna ska gå till att fortsätta växa och förmedla jobb till nyanlända”, säger Just Arriveds medgrundare Andreas König till Di Digital.

I dag finns 4 000 nyanlända i Just Arriveds databas och 250 betalande kunder, alltså företag. Just Arrived får ut ungefär 20 nya personer på arbetsmarknaden i månaden enligt Andreas König.

”Vi fokuserar på att synliggöra det humankapital som finns hos nyanlända och på ett effektivt sätt matcha det till det behov som finns på den svenska arbetsmarknaden.”

Ett exempel på detta är Nudie Jeans och syriska skräddare, berättar Andreas König.

”Skräddare är en yrkeskategori som är bortrationaliserad i Sverige sedan många år. Men på Nudie Jeans har vi matchat med skräddare som har kommit från Syrien. Det är ett typiskt sätt att ta tillvara på kompetens och samtidigt bidra till kundernas affärsnytta."

Affärsmodellen ser ut som så att Just Arrived tar arbetsgivaransvaret och hyr ut personalen mot en avgift. 

”En av anledningarna till att vi finns är att arbetsgivarna ser det som utmanande att ta arbetsgivaransvaret på grund av all byråkrati”, säger Andreas König och fortsätter:

"En av de största lärdomarna är att inte alla yrkeskategorier går att matcha med. IT-konsulter får jobb ändå och det är inte den gruppen som behöver det största stödet. Vi fokuserar på det vi kallar entréjobben, alltså de första jobben på en arbetsplats."

Läs även: Här ska Klarna-miljardärens samhällsförbättrare sitta

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera