Hoppa till innehållet

Intel och Oakley utmanar Google Glass

Googles smarta glasögon blev en flopp. Kan ett modemärke som Oakley göra det bättre? Det tror i alla fall Patrick Bliemer, chef för Intel i Storbritannien och Skandinavien.

Patrick Bliemer, Intel, som tillsammans med Oakley ska lansera smarta glasögon senare i år. Till höger googlegrundaren Sergey Brin med ett par Google Glass.
Patrick Bliemer, Intel, som tillsammans med Oakley ska lansera smarta glasögon senare i år. Till höger googlegrundaren Sergey Brin med ett par Google Glass.

Tillsammans med Intel och Google håller klockföretaget Tag Heuer på att ta fram en smart klocka som ska släppas i höst. Det innebär en helt ny typ av konkurrens för till exempel Apple Watch och Samsung Gear. Plötsligt står teknikjättarna öga mot öga med de traditionella lyxvarumärkena. Patrick Bliemer, chef för Intel i bland annat Storbritannien och Skandinavien, ser designföretagen som stora utmanare på marknaden för så kallade wearables.

”Tidigare har det inte varit möjligt att integrera tekniken utan att göra avkall på designen. Nu kan vi integrera teknik i de här produkterna utan att påverka designen”, säger Patrick Bliemer. 

Att Intel gillar det här har sin naturliga förklaring, det är deras teknik som ska gömmas i designprylarna. De samarbetar bland annat med solglasögonjätten Luxottica vars varumärke Oakley senare i år ska släppa smarta solglasögon.

Tidigare har det inte varit möjligt att integrera tekniken utan att göra avkall på designen.

 ”Attityden har förändrats. För ett par år sedan hade ett bolag som Oakley inte varit mogna för den här typen av samarbete. Men nu händer det”, säger Patrick Bliemer  

Hittills har wearables mycket handlat om teknikföretag som designat hårdvarulösningar. Frågan är hur de står sig mot desginföretag som Tag Heur och Oakley. 

Tror du att teknikföretag som Google kommer vara de som driver wearable-trenden framåt?

”Det där är svårt. Företag som Google har den ekonomiska möjligheten att anställa alla de bästa designerna i världen…”Men de misslyckades ändå med Glass.”Jag skulle inte säga att de misslyckades. Visst, den första versionen av Google Glass gick inte bra. De var de första som kom ut med en sådan produkt och den var kanske inte vad folk hade förväntat sig (skratt)”.


”Men det är modigt av dem och de kommer att lära sig massor av det. Så jag skulle inte bli förvånad om Google någon gång överraskar oss och kommer med en briljant produkt som bygger på lärdomarna från Glass.” 

Många teknikbolag har testat att ge sig in på smarta klockor och andra wearables. Så här långt har ingen riktigt lyckats få till någon enorm succé. 

”Det är tveklöst så att om det är teknik som leder utvecklingen så är det mindre sannolikt att det blir framgångsrikt än om det är design som gör det. Vissa kommer inte att bry sig om det de har på sig får dem att se dumma ut, men de flesta gör det. Även om tekniken är fantastisk så fungerar det inte om designen är för dålig”.

Intel har själva satsat på egen hårdvara men verkar nu vara mer inriktade på att integrera sin teknik i andra bolags produkter. Så sent som i fjol köpte Intel bolaget Basis som gör smarta klockor. Lyckligtvis har Patrick Bliemer en klocka från Tag Heur och informationschefen Camilla Törnblom en klocka från Basis. Jag tar en bild.

”Jag tror jag vet vart du vill komma med det här (skratt)”, säger Patrick Bliemer. 

Patrick Bliemer tror dock att vi framöver kommer se fler företag som satsar på wearables riktade till arbetslivet. 

”Den stora möjligheten finns nog inom produktivitet på arbetsplatser. Nu pratar vi mycket om konsumentprodukter inom träning och hälsa. Men titta på hur wearables kan hjälpa på arbetsplatser, produkter som kan varna i farliga miljöer och liknande”, säger han och tillägger:

”Där är designen inte heller lika avgörande”.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera