Hoppa till innehållet

Internetstiftelsen köper svenskt databolag för 30 miljoner

Till vardags administrerar Internetstiftelsen den svenska toppdomänen ”.se” på nätet. Nu breddar organisationen sin affär genom att köpa upp datahanteringsbolaget Meta Solutions i en mångmiljonaffär. ”Det passar klockrent in i vårt uppdrag”, säger Internetstiftelsens vd Danny Aerts.

Från vänster: Staffan Hagnell, chef för nya affärer på Internetstiftelsen, Meta Solutions två grundare Hannes Ebner och Matthias Palmér samt bolagets vd Eric Hejlemstam.
Från vänster: Staffan Hagnell, chef för nya affärer på Internetstiftelsen, Meta Solutions två grundare Hannes Ebner och Matthias Palmér samt bolagets vd Eric Hejlemstam.Foto: Press.

Internetstiftelsen är den organisation i Sverige som ansvarar för driften av ”.se” och ”.nu” på nätet. Under 2018 drog stiftelsen in intäkter på 188 miljoner kronor genom sitt uppdrag att administrera de två svenska toppdomänerna. 

Sedan ett par år tillbaka gör Internetstiftelsen även mindre investeringar i utvalda startupbolag. Men nu går organisationen ett steg längre och förvärvar majoriteten av aktierna i det Stockholmsbaserade datahanteringsbolaget Meta Solutions. 

Mot en köpesumma på ungefär 30 Mkr kontrollerar Internetstiftelsen nu 67 procent av Meta Solutions, uppger vd:n Danny Aerts för Di Digital.

”Att driva på utvecklingen av öppen data är en ny marknad för oss, men det passar klockrent in i vårt uppdrag vid sidan om domänverksamheten”, säger han.

Läs mer: Data-startup tar in pengar från stiftelse 

Meta Solutions grundades 2011 av Hannes Ebner och Matthias Palmér, som en forskningsavknoppning från Kungliga tekniska högskolan, KTH. Sedan tidigare har bolaget tagit in en mindre summa riskkapital från KTH Holding och just Internetstiftelsen. 

”Det är i våra ögon ett intressant företag som byggt en unik mjukvara som hjälper till att katalogisera och publicera öppna data i Sverige. Vi tror att vi kan ge dem en skjuts på marknaden och öka användningen av tjänsten”, säger Danny Aerts.

Danny Aerts är vd för Internetstiftelsen i Sverige.
Danny Aerts är vd för Internetstiftelsen i Sverige.Foto: Press.

Affärsidén är att göra stora mängder information sökbar och länkad. Bolaget ligger till exempel bakom flera projekt som offentliggör data från kommuner, myndigheter och regioner. 

Till exempel driver man ”öppnadata.se” på uppdrag av Myndigheten för digital förvaltning, DIGG. På kundlistan finns även Försäkringskassan, Göteborgs stad och Riksarkivet.

”Öppen data kan vara allt möjligt och den har många användningsområden. Men det kan till exempel handla att bygga en tjänst utifrån tidtabellerna för bussar och tåg så att man underlättar för folk att resa”, säger Danny Aerts.

2018 omsatte Meta Solutions 4,5 Mkr och noterade en förlust på 0,9 Mkr. Bolaget med sex anställda har abonnemangskunder i så väl Sverige som utlandet, till exempel i Tyskland.

”Affären ger oss helt andra muskler att expandera och fortsätta utveckla vår mjukvara för att kunna hjälpa fler företag och organisationer att samla, hantera och publicera öppna data”, säger Meta Solutions vd och delägare Eric Hjelmestam i en kommentar.

Internetstiftelsen har även investerat i startupbolag som Peppy Pals (där man senare sålt sitt innehav), Colibrio Reader, Writelin och Weld.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera