Annons

Silicon Valley inte så hett längre: ”Sverige har kommit i kapp”

Inger Gustafsson, ansvarig för innovationsmyndigheten Vinnovas verksamhet i Silicon Valley, står i korridoren som leder fram till Wallenberg Hall på Stanforduniversitetets campus i Silicon Valley i Palo Alto, Kalifornien. Wallenberg Hall är uppkallat efter Wallenberg-familjen som donerade pengar för att renovera huset 1999.
Inger Gustafsson, ansvarig för innovationsmyndigheten Vinnovas verksamhet i Silicon Valley, står i korridoren som leder fram till Wallenberg Hall på Stanforduniversitetets campus i Silicon Valley i Palo Alto, Kalifornien. Wallenberg Hall är uppkallat efter Wallenberg-familjen som donerade pengar för att renovera huset 1999. Foto: Tim Coy.
Svenska entreprenörer fortsätter att resa till Silicon Valley, men färre etablerar sina bolag där, uppger flera experter för Di Digital. Samtidigt pekar flera på den fortsatta betydelsen av dalen, särskilt för storbolagen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) För fem-sex år sedan, när efterdyningarna från den förra finanskrisen var över, rådde det stor aktivitet bland de svenska bolagen i Silicon Valley. Både när det gäller etableringar och förvärv. De senaste åren vittnar dock många av dem Di Digital har pratat med om att trenden har vänt. 

En förklaring till den nedåtgående trenden bland bolagsetableringarna kan vara de höga hyrorna och levnadskostnaderna i Silicon Valley. San Francisco har de högsta hyrorna i hela USA, med en medelhyra på 36 000 kronor i månaden, och att anställa personal här är dyrt. Det behöver finnas en tydlig strategisk fördel att vara på plats permanent, som motsvarar investeringen det kräver. 

Men förutom de höga kostnaderna finns det också, enligt flera, ett annat självförtroende i dag att det går att lyckas och att det finns talang för att ta sin verksamhet hela vägen fram i Sverige och i Europa. Silicon Valley-investerarna tar sig också numera över Atlanten för att träffa europeiska bolag, från att det för några år sedan ofta var mer regel än undantag att man krävde att de hade närvaro i USA.

Läs också: Så stor är den svenska ekonomin i USA:s techmekka – här är alla bolag

”Jag tror att kopplingarna mellan Sverige och Silicon Valley är starkare nu än för tio år sedan, men åt andra hållet. Jag tycker att Sverige har kommit ikapp de senaste åren, även om vi ska fortsätta ha en tentakel hit”, säger Ann-Sofie Safa, USA-landschef för den halvstatliga organisationen Business Sweden med bas i San Francisco.

Ann-Sofie Safa, chef för Business Sweden i San Francisco, har jobbat många år i Silicon Valley och sett den svenska närvaron förändras från finanskrisen 2007-2008 till i dag.
Ann-Sofie Safa, chef för Business Sweden i San Francisco, har jobbat många år i Silicon Valley och sett den svenska närvaron förändras från finanskrisen 2007-2008 till i dag. Foto: Press.

Hon tycker att gapet inte är lika stort längre och att Sverige nu ligger hack i häl med Silicon Valley. Även om det är viktigt att ta sig utanför landets gränser för att hitta en större marknad.

”Mycket av det som inte fanns i Sverige tidigare åkte man hit för att fånga upp. Nu kan man få mycket av det entreprenöriella utbytet på hemmaplan”, säger hon.

Ann-Sofie Safa menar också att det finns ett stort intresse för Sveriges innovativa miljö som även har gjort att de stora amerikanska techbolagen vill etablera sig i Sverige i dag.

Samtidigt tror hon att det är viktigt att ha en koppling till Silicon Valley särskilt inom några områden, som till exempel artificiell intelligens och kvantdatorer, för att den typen av kompetens är svår att hitta i Sverige.

Sverige ligger hack i häl med Silicon Valley.

Det finns också ett fortsatt stort intresse bland entreprenörer att åka till Silicon Valley för att leta partnerskap och ta investerarmöten. Riskkapitalinvesteringarna här har, liksom i Sverige, slagit rekord under de senaste åren.

”Skillnaden är att entreprenörerna inte längre tänker att de måste flytta hit för att bygga ett stort bolag. De kan resa hit för att få de relationer och värde de behöver från Silicon Valley, men det finns kapital och talang att ta sig hela vägen i Europa”, säger Carl Fritjofsson, partner på riskkapitalbolaget Creandum och stationerad i San Francisco.

Men Silicon Valley är inte bara intressant för startupbolagen.

”Ofta förknippar man främst Silicon Valley med startups som etablerar sig här och letar kapital, men det finns flera andra exempel”, säger Inger Gustafsson, ansvarig för den svenska innovationsmyndigheten Vinnovas verksamhet i Silicon Valley.

Inger Gustafsson är ansvarig för Vinnovas verksamhet i Silicon Valley och har sitt kontor i Wallenberg Hall på Stanforduniversitetet.
Inger Gustafsson är ansvarig för Vinnovas verksamhet i Silicon Valley och har sitt kontor i Wallenberg Hall på Stanforduniversitetet. Foto: Tim Coy.

Förutom storbolag, startups och svenskar som jobbar på amerikanska bolag vill hon lägga till samarbeten med universitet som Stanforduniversitetet, studenter, doktorander och forskare som tillbringar hela eller delar av sin utbildning här.

”Här finns en utvecklad samverkan både inom lärosäten, mellan olika discipliner och mellan lärosätet och industrin. Denna bidrar till en stor mängd startups och är en resurs som kanske är industrins främsta motiv för närvaron i Silicon Valley”, säger Inger Gustafsson.

Även hon trycker på den internationellt ledande forskning som finns i Silicon Valley inom olika typer av områden kring artificiell intelligens.

”Genom att Europa har halkat efter USA och Kina inom AI-området kommer sannolikt motiven för närvaro att öka för svenska och europeiska företag och organisationer”, säger Inger Gustafsson.

Läs också: Näringslivet kraftsamlar kring AI

Ericsson har länge haft närvaro i Silicon Valley, Volvo Personvagnar sedan några år tillbaka och Volvokoncernen, som har ett strategiskt partnerskap med Nvidia kring självkörande lastbilar, sedan i fjol.

För storbolagen handlar det mycket om att hitta partners och spännande bolag att samarbeta med eller kanske investera i. För uppstartsbolagen handlar det snarare om att kunna testa idé och affärsmodell, och få snabb återkoppling. Även tillgången på riskkapital lockar, men frågan är hur lätt det är att få tillgång till ekosystemet.

Jag tror att det finns en outnyttjad resurs här borta.

”Det pratas mycket om att det är dyrt att leva här, men det finns också chans att få en stor avkastning på sina investeringar. Här har du verkligen möjlighet att få fart på din verksamhet och det är ett väloljat system om du väl kommer in i det”, säger Yvonne Ericsson, som har träffat många bolag som drömmer om att flytta över hit i sitt jobb med att anordna innovationsresor för svenska företag.

Men hon tror att mjuklandningen för svenska bolag i Silicon Valley ständigt behöver ses över och att affärscoachningsbiten är en sak som flera behöver hjälp med. 

Rickard Mosell, en innovationsprofil i Skåne och till vardags global affärsutvecklare på Business Sweden som har varit i Silicon Valley i sedan i januari som Wallenberg-stipendiat, håller med.

Rickard Mosell, till vardags global affärsutvecklare på Business Sweden, har tillbringat ett år i Silicon Valley på ett stipendium från Wallenbergsstiftelsen – ett program som utgår från Nordic Innovation House där Wallenbergstipendiaten blir en resurs i det nordiska samarbetet. Nu är han på väg tillbaka till Sverige och Malmö, där han har jobbat länge inom innovationssystemet.
Rickard Mosell, till vardags global affärsutvecklare på Business Sweden, har tillbringat ett år i Silicon Valley på ett stipendium från Wallenbergsstiftelsen – ett program som utgår från Nordic Innovation House där Wallenbergstipendiaten blir en resurs i det nordiska samarbetet. Nu är han på väg tillbaka till Sverige och Malmö, där han har jobbat länge inom innovationssystemet. Foto: Miriam Olsson Jeffery.

”Jag skulle vilja ha en större svensk närvaro här, även om det är väldigt dyrt. För jag tror att det finns en outnyttjad resurs här borta. Men det är symptomatiskt för det nordiska kynnet att vi inte är bra på att slå oss för bröstet. Ambitionsnivån för att hitta en reell mötesplats här för Norden behöver skruvas upp”, säger han.

Rickard Mosell tycker att många av svenskarna här skulle vara utmärkta ambassadörer och vill sträcka ut handen till dem för att de ska delta i olika event och sprida kontakterna vidare. 

”Den centrala rollen kring exempelvis fordonsindustrin finns här och 15 procent av exporten från Sverige kommer därifrån. Om bolag som Google och Apple kommer med lösningar kring det så är det relevant för Sverige. Annars kan det här bli början till slutet för bolag som Volvo, för det kan sluta på samma sätt som mobiltelefonerna för Ericsson”, säger Rickard Mosell.

Läs också: ”Volvokoncernen behöver smittas av kulturen här”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer