Hoppa till innehållet

Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster”

Svenskarna må vara ett av världens mest techglada folk. Men när det gäller e-handel för tjänster ligger vi efter, enligt investeraren Staffan Mörndal.
”Vi är vana att göra allting själva”, säger han. 

E-handelstjänster klockvis från vänster: Yepstr, Techbuddy, Tiptapp, Storytel och Moderna försäkringar.
E-handelstjänster klockvis från vänster: Yepstr, Techbuddy, Tiptapp, Storytel och Moderna försäkringar.

Svenska startupbolag inom e-handel drog i fjol in 670 miljoner kronor i riskkapital, enligt databasen Nordic Tech List. Bolaget som toppar listan är Mathem som 2017 tog in över 160 Mkr, följt av Babyshop med 150 Mkr.

Svenska e-handelsbolag med fokus på fysiska varor går som tåget. Men e-handel av tjänster ligger fortfarande långt efter.

Enligt betalföretaget Dibs årliga rapport om svensk e-handel omsatte varor, tjänster och resor totalt 109,5 miljarder kronor 2017. Av det stod tjänster för enbart 16 procent.

Samtidigt växte det segmentet med 47 procent i fjol. De mest populära tjänsterna är digitala medier som musik via Spotify, videoströmning på Netflix och böcker på Storytel. 

”Tjänster var det som växte snabbast förra året och där kommer vi att se en fortsatt tillväxt de kommande åren. Ett område som växte allra mest var försäkringar”, säger riskkapitalbolaget Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen, ser också att försäkringsbranschen hotas av uppstickare på nätet. Men han menar att trenden även berör andra branscher med samma förutsättningar. 

”Förutom försäkringsbolagen tappar även elbolag och många av banktjänsterna sin makt när kon­kurrensen på nätet ökar. Ju mer transparenta bolagen blir, desto lättare blir det att handla tjänsterna på nätet i stället för att gå till en tjänsteman på försäkringsbolaget”, säger Staffan Mörndal.

Wellstreets Sïmon Saneback och Verdane Capitals Staffan Mörndal.
Wellstreets Sïmon Saneback och Verdane Capitals Staffan Mörndal.

Verdane Capital investerade tidigt i Compricer, en jämförelsesajt för elavtal, försäkringar och andra tjänster, som senare såldes till mediekoncernen Schibsted. Och trots att privatpersoner har ökat sitt användande av digitala försäkringar och elavtal så går det långsammare här än i andra länder. 

”I Storbritannien har man kommit längst där en stor majoritet köper sina försäkringar på nätet. Där använder man sig oftast av jämförelsesajter för att hitta det man vill ha”, säger Staffan Mörndal.

En annan trend som ännu ligger i  startgroparna i Sverige är tjänster som kräver att vi släpper in utom­stående i våra hem. Det kan vara leveranser av varor direkt in i kylen eller att ta hjälp av någon för att sätta upp hyllor eller annat hantverksarbete. 

En av fjolårets mest uppseendeväckande investeringar på området var Ikeas investering i amerikanska Taskrabbit, ett bolag som fungerar som ett Uber för småjobb.

”Ikea ser det här som en nyckelkomponent i sin digitala strategi. Den här typen av jobb kommer nog att växa mycket men sen vet jag inte om vi svenskar är tillräckligt öppna för att släppa in främmande människor i våra hem”, säger Simon Saneback.

Andra typer av tjänster liknande Taskrabbit är Taskrunner som är en svensk konkurrent till Taskrabbit, Tiptapp som hämtar och kör i väg grovsopor till miljö­stationer, Yepstr, med enklare sysslor för ungdomar, samt Techbuddy och Getgeek, som erbjuder en tjänst där ­teknikkunniga löser privatpersoners och småföretagares it-problem.

Läs mer: Ikea: Taskrabbit ska göra oss mer relevanta 

Staffan Mörndal på Verdane har en annan förklaring till varför den här typen av e-tjänster ännu inte har ­blivit så stora i Sverige som i andra länder.

”Anledningen till att skiftet inte går så snabbt som det skulle kunna göra är att det finns en brist på den här typen av hantverkare i Sverige. En annan sak som motverkar det är att vi är så vana att göra allting själva, eftersom Sveriges skattesystem gör att det är rätt dyrt att få något installerat. Samtidigt är det många som efterfrågar den här typen av tjänster.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera