Hoppa till innehållet

Investeringar tynger kursraketens kvartal

H&M-backade återvinningsbolaget Renewcell redovisar en omsättning på 232 000 kronor under det fjärde kvartalet. Motsvarande period i fjol landade på 508 000 kr.

Foto: Alexandra Bengtsson, Alexandra Bengtsson

Förlusten uppgick till 21 Mkr, upp från 12 Mkr i fjol. De ökade förlusterna hänvisas till utökade tester och utveckling av nya fibrer. 

Under kvartalet har bolaget ansökt om miljötillstånd av Västernorrland för etablering av framtida fabrik på Ortvikens industriområde. Processen fortlöper och beräknas färdig under det andra kvartalet 2021. 

I oktober skrevs även ett femårigt avtal med en av världens största viskosproducenter, Tanghsan Sanyou, värt två miljarder kronor. 

Aktien introducerades på First North den 12 november i fjol och har hittills klättrat nästan 110 procent.

 

Läs mer: Börsraketen skalar upp världsunik teknologi 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera