I maj i fjol fick Almi Invest ett tillskott på 400 miljoner kronor från regeringen för att överbygga krisen i mindre bolag.
”Det är vi mycket stolta över. När vi hörde oss för bland våra bolag i början av pandemin sa runt 80 av dem att det skulle bli problem på grund av covid–19. Det har vi nu tillsammans med våra medinvesterare nästan helt hanterat”, säger bolagets nytillträdde vd Joachim Karlsson.
Flest investeringar gjordes inom tech, följt av life science och industri. Almi Invests Greentechfond, som investerar större belopp än övriga Almi Invest, plöjde ned 87 miljoner kronor i 15 bolag. Bland dess nyinvesteringar märks Graphmatech, Spowdi och Bower (tidigare PantaPå).
Under året sålde Almi Invest 44 bolag vilket inbringade totalt 222 miljoner kronor. Det kan man jämföra med 2019, då Almi Invest gick ur 61 bolag till ett värde av 189 miljoner kronor. Bland 2020 års avyttringar märks Cartana, vars teknik kartlägger hjärnan utifrån cellanalys och bilddata, såldes till det noterade amerikanska bioteknikbolaget 10x Genomics.
Läs mer: H&M-delägda snillebolaget vill noteras och ta in 800 miljoner kronor
Ett annat bolag som såldes var Maintmaster, som utvecklar ett molnbaserat underhållssystem för industriföretag. Köpare var svenska Monterro, den ledande investeraren i b2b-mjukvarubolag i Norden som Di Digital tidigare uppmärksammat.
Avyttrades gjordes även Netrounds, som erbjuder nätoperatörer och större företags IT-avdelningar ett egenutvecklat testsystem. Köpare var det noterade amerikanska bolaget Juniper Networks.
Återvinningsbolaget Renewcell stod för en av vinterns mest omtalade mångmiljardnoteringar. Aktien, som sattes på First North i slutet av november i fjol, har hittills klättrat över 120 procent. Almi Invest, som investerade i bolaget via sin Greentechfond 2019, har en ägarandel på 3,3 procent, vilket för närvarande motsvarar ett värde på ca 250 miljoner kronor.
”Sannolikt kommer det vara vår allra bästa investering. Vi ska såklart avyttra vårt innehav på sikt då vi inte ska spekulera i aktier, men vill göra det under ordnade former”, säger Joachim Karlsson.
Joachim Karlsson tillträdde som vd så sent som i förra veckan.
”Det är ett fantastiskt uppdrag där man kan kombinera att hjälpa entreprenörer och skapa samhällsnytta”, kommenterar han.
Joachim Karlsson kommer senast från rollen som chefsstrateg hos dataanalysbolaget Bisnode. Tidigare har han bland annat varit partner på riskkapitalbolaget KTH Chalmers Capital och har även erfarenhet av entreprenörskap som grundare och vd på Focal Point AB.
”jag tycker rollen som vd för Almi invest är kul då jag kombinerar min erfarenhet som entreprenör, investerare och affärsutvecklare”, motiverar han.
Almi invest investerar i snitt i 7 procent av alla bolag som bedöms. Det är en ganska hög siffra om man jämför med traditionellt riskkapital, menar Joachim Karlsson, som liknar Almi Invest vid ett självspelade piano:
”Verksamheten har gått så bra så att vi har fått tillbaka i princip alla pengar som vi investerat. Dessutom fungerar våra investeringar som ett hjälpmedel för att få loss upp ungefär fem gånger så mycket pengar från det privata kapitalet. När vi kommer in och tar halva risken så är det många fler som vågar. Så det är inte så konstigt att regeringen anförtrodde oss med 400 extra miljoner kronor under pandemin ”, berättar Joachim Karlsson.
Det vikigaste för Almi invest framöver är att resa nästa generation fonder. Dels de regionala, dels den nya Greentech-fonden.
”Vi har fått väldigt bra gehör från regionerna och hoppas att vi ska hitta upplägg för de nya fonderna för att prestera lika bra som vi gjort tidigare. Greentech-fonden har kommit gång riktigt bra med spännande innehav”.
Finns det några allmänt råd till entreprenörer på jakt efter kapital? Joachim Karlsson har svårt att säga något generellt, men bolag som kan sin marknad väl har givetvis lättare att få kapital.
”Även bolag där företagarna själva har investerat tid, pengar eller karriär brukar vi också tycka är mer intressanta. Tittar vi tillbaka på bolag som gått bra finns det ofta en tekniktyngd eller forskningsbakgrund. Det ska vara någonting som är svårt att kopiera eller bra att konkurrera med”, förklarar han.
Men allra viktigast är att entreprenören brinner för ämnet.
”Som vanligt är det att man vill hitta dem med drivet och passionen, det kommer man otroligt långt med. Man vill bli hänförd när man lyssnar”, avslutar Joachim Karlsson.